LEGO Star Wars The Skywalker Saga Recension

Ubisoft-kartor och Donkey Kong 64-nivåer av samlande är kanske inga charmiga jämförelser, men LEGO Star Wars The Skywalker Saga är trots det ett bra spel. Bra, men instabilt.

LEGO Star Wars The Skywalker Saga är det mest kompletta inlägget i LEGO:s Star Wars-spelserie. Det sammanfattar innehåll från i princip alla LEGO SW-spel utom Clone Wars och lägger till helt nya hubbområden och menysystem. Det innebär att det finns massvis med innehåll och bidrar till en lite stretig och plottrig känsla. I grund och botten står dock ett riktigt helylle spel byggt med balans och humor.

Tre generationer i ett paket

De tre viktiga trilogierna finns alla inräknade i LEGO Star Wars The Skywalker Saga. I början kan du bara välja Episode IV: A New Hope, men låser efter det upp epsiod V såväl som I och VII. På så sätt kan du efter fyran välja att antingen fortsätta originaltrilogin eller hoppa in på någon av de andra. Att börja med seriens anor är en trevlig, passande nick till traditionalisterna. Spelets manus tar sig dessutom vissa friheter från filmernas. Om det må en tycka vad en vill, men det har alltid varit en del av LEGO-spelens humor, och den är tack och lov intakt genom samtliga episoder.

Varje episod har fem banor som täcker in korresponderande films handling i sin helhet. De flesta banorna är en blandning av action och plattformshoppande från punkt A till punkt B. På andra banor sitter du i rymdskepp och ska exempelvis förstöra dödsstjärnan eller jaga scouttrupper på Endor. Mellan varje bana finns vanligtvis en hubbvärld, så som Tatooine, Courusant eller deras rymdområden. På dessa kan du åka/springa runt och undersöka och anta massor med sidouppdrag. Och då menar jag massor.

Vansinnigt mycket att låsa upp

LEGO Star Wars The Skywalker Saga har en otrolig mängd föremål att samla på. Varje bana har massvis med ”LEGO studs” som förutom att tjäna som spelets valuta långsamt fyller upp tre staplar. Var och en av dessa staplar ger en genomskinlig bricka som belöning. Dessa kan i sin tur användas för att öka din karaktärs skada, försvar, snabbhet, med mera. Genomskinliga brickor får du också genom att uppfylla specialmål på varje bana och genom att utföra uppdrag i hubbvärldarna.

Förutom genomskinliga brickor kan du även hitta minikit att få tillgång till nya skepp med. Dessa finns där fem av på varje bana och att hitta dem alla kräver i princip alltid mer än en genomspelning. Du behöver nämligen förmågor från totalt sex olika karaktärsklasser: jedi, hjälte, plundrare, lymmel, prisjägare, skurk, sith, astromekdroid samt protokolldroid. Dessa har alla sina egna färdigheter och sitt eget ”skillträd” där du kan spendera brickor för att förbättra förmågorna. Och just det: varje hubbvärld (i varje fall de du kan navigera till fots) innehåller ett datakort som gör att du kan låsa upp mer spelförvrängande innehåll. Det gäller allt från att få baguette-ljussablar till att öka värdet på alla studs du samlar.

Den skära mängden samlingsbara föremål i LEGO Star Wars The Skywalker Saga får nästan spel som Donkey Kong 64 att skämmas. För att inte nämna den resulterande kartan i hubbvärldarna, som skulle ge närmaste Ubisoft-titel en jämbördig kamp. För gemene spelare är det här av rätt liten vikt. Kompletionister lär dock ha fullt sjå med att nå upp till de där hundra procenten. Detta eldas så klart även på av spelet, som direkt från början utlovar en belöning för den sortens ihärdiga spelare.

Fenomenala inställningar

Ett stort försäljningsargument för LEGO Star Wars The Skywalker Saga är helt klart dess tillgänglighet. I menyerna för inställningar kan du detaljanpassa allt från teckenstorlek till färger och svårighetsgrad. Bredvid det sistnämnda kan du dessutom välja att helt skippa alla typer av minispel för att öppna spelets dörrar. Just den här detaljen kanske mer är ett erkännande om deras värdelöshet dock (memorera fyra riktningar eller tryck på riktning x när spelet säger till dig; äldre LEGO-spel klarade sig minsann galant utan sådant!).

Det bästa med alla menyer är nog att spelaren själv kan hitta det mesta via dem, även om det kräver lite navigation. Att byta bana och hubbvärld går vanligtvis via ett par enkla knapptryck. Det är heller aldrig svårt att hitta till inställningsmenyer. Det enda som kunde arbetats på lite till vore karaktärsvalen; att byta ut dina aktiva karaktärer är ett nästan löjeväckande kontrollbehov. Äldre spel löste detta elegant genom att ge dig fritt val i hubbvärlden och ett begränsat som innehöll minst en av alla nödvändiga karaktärstyper på banorna.

Ingen stabil prestation

Bland de LEGO-spel undertecknad provat har samtliga haft sin beskärda del buggar av olika slag. Det gäller i synnerhet LEGO Star Wars The Skywalker Saga. På Nintendo Switch har spelet plötsligt stängt ned (kraschat) för mig två gånger. Visuella buggar med skuggor och ljus avlöser varandra, särskilt på skogsbanor. Ljudmässiga buggar händer emellanåt, vilka framför allt består i att en ljudeffekt dröjer sig kvar.

DLC från dag ett – ännu ett minus.

Spelets menyer må innehålla allt viktigt, men de är ett helsike att navigera i på grund av tappad bilduppdatering och allmänt långsam bläddring. Lägg där till att laddningstiderna är hysteriskt långa, även i den nedladdade upplagan, och du förstår som Switch-spelare att denna version knappast kan ha varit fixpunkten andra versioner utgått från. Konstigt, med tanke på att Switch-versionen lär sälja bäst av dem alla.

Ingen deal-breaker

Det är trots flera skavanker och jämförelser med mindre väldesignade spel svårt att inte älska LEGO Star Wars The Skywalker Saga. Humorn är precis så underbar som den ska vara och gameplayens enkelhet är intakt. Är man som jag ett fan av LEGO-spelen utan röstskådespel finns dessutom Mumble Mode att ladda ned separat (och gratis) via eShopen. Utvecklarna tycks ha tänkt på allt. De hade antagligen bara behövt lite mer tid för att finslipa stabiliteten. Får de bukt med problemen ovan är LEGO Star Wars The Skywalker Saga lätt värt ett poäng till. Vad vi har nu är dock fortfarande ett kul spel med en beprövad och fantastiskt charmig form. Den är dessutom spelbar rakt genom med din bästa bro, vilket för alltid är ett av LEGO-spelens absoluta försäljningsargument.

LEGO Star Wars The Skywalker Saga släpptes den 5 april 2022 på PC (via Steam och Epic), PlayStation 4-5, Xbox One, Xbox Series X|S samt Nintendo Switch. Testad version är den sistnämnda. Priset varierar från 450 till 599 kronor beroende på plattform; en dyrare Deluxe Edition finns dessutom. Denna recension är möjlig tack vare en recensionskod.

Ett kul LEGO Star Wars-spel för 1-2 spelare med massvis att göra, men som på grund av det lätt blir lite för plottrigt. Prestandan är tyvärr dålig på Switch-versionen, vilket köpare bör vara medvetna om.
  • Mycket att göra/samla
  • Härligt samarbetsläge
  • Underbar humor