Anthem är BioWares nästa stora onlinespel och tar oss till en ny värld att utforska. En värld som de hoppas ska hålla oss spelare intresserade i flera år. Centralt för Anthem är dess två pelare, en storydriven upplevelse och ett socialt actionäventyr. Men vad händer när alla storyuppdrag är gjorda och högsta leveln är nådd? Framgången för ett onlinespel hänger ändå i de aktiviteter och belöningar som finns att sträva efter.
BioWare har försökt svara på dessa frågor men har enligt mig misslyckats att tydligt berätta vad som finns att göra. Det här är mitt försök till att skina ljus över ett av de grumligare aspekterna av Anthem. Informationen är sammansatt från en mängd olika intervjuer, tweets samt artiklar.
Den här texten fokuserar enbart på aktiviteter och ritualer i Anthem och förutsätter en viss förkunskap. För mer allmän information om spelet i sig, se vår förhandstitt.
Belöningarna
Innan vi går in på varje enskild aktivitet och åtagande är det viktigt att förklara hur belöningarna i Anthem är strukturerade. Om vi bortser från föremålens respektive funktioner och placeringar, har varje belöning som inte är kosmetisk en klassificering och styrkenivå.
Precis som i andra rollspel är klassificeringarna uppdelade i olika nivåer, från common till legendary med tillhörande färgkod. Klassificeringen avgör hur många effekter ett föremål har. Effekter är slumpartade och består av hundratals olika egenskaper som bland annat vapenskada och cooldown. Vidare har varje föremål en styrkenivå, kallad power, som avgör hur starka effekterna och egenskaperna är.
Styrkenivån och klassificeringarna av alla dina föremål adderas och resultatet blir din generella styrka. Många aktiviteter i Anthem har styrketrösklar som måste mätas för att ta del av innehållet.
I Anthem droppar det hela tiden belöningar. Som det ser ut nu verkar det inte som att något innehåll i Anthem har tidslåsta belöningar. Spelare kan därför varva aktiviteter i jakten på bättre och bättre belöningar. Vad som däremot styr kvaliteten på belöningarna är spelaren allmänna nivå, Level, och svårighetsgrad.
Inledningsvis har spelare tillgång till tre svårighetsgrader (easy, normal och hard), men efter att de nått högsta nivån (level 30) får de tillgång till ytterligare tre (grandmaster 1, 2 och 3). Varje svårighetsgrad har en större chans att ge bättre belöningar. Bara Grandmaster-nivåerna har styrketrösklar.
Sammantaget ser det ut som att karaktärsutvecklingen först handlar om att stiga i nivå genom att spela story- och sidouppdrag. Efter att storyn är avklarad och nivå 30 är nådd övergår istället processen till att varva diverse aktiviteter på hard tills det att spelaren har tillräckligt hög styrka för att ta steget till första grandmasternivån. Varpå arbetet mot efterföljande grandmasternivåer börjar.
BioWare har sagt att det är möjligt att strunta i storyn och bara fokusera på karaktärsutveckling. I vilken utsträckning det rör sig om vet vi inte i dagsläget.
Nedanför följer de aktiviteter och åtaganden du kan ta dig an i Anthems slutspel. Alla aktiviteter ska vara tillgängliga på alla sex svårighetsgrader och på ett eller annat sätt sysselsätta dig.
1. Strongholds
Strongholds är Anthems motsvarighet till dungeons, en fokuserad utmaning där fyra spelare ska klara ett antal möten med fienden för att slutligen dräpa bossen. Dessa ger generellt mer belöningar än sidouppdrag och Freeplay. Strongholds är linjära utmaningar med nästan ingen slumpartade variabler i sig. En aktivitet som passar en rutinerad och samarbetsvillig grupp som vill nöta aktiviteten så snabbt som möjligt, eller för de som söker en mer avgränsad utmaning.
Anthem ska vid release innehålla tre Strongholds men planer finns på att introducera flera i framtiden. Dessa kommer vara gratis för alla spelare enligt BioWare. En stronghold blir tillgänglig under storyns gång, men resterande två blir först spelbara efter level 30.
2. Legendary Contracs
Vid level 30 får spelare tillgång till legendary contracts som representanter från Anthems tre fraktioner tillhandahåller. Dessa uppdrag ska ge spelare en inblick i fraktionernas motivationer och bakgrund, men framförallt bistå med utmanande uppdrag och belöningar. Uppdragen ska bestå av flera mål som slumpartat sätts ihop till en uppdragskedja. De ska ha svårare motstånd än vanligt och högre belöningspotential.
Legendary contracs passar den ensamma spelaren eller ett par som känner för att spela själva. Uppdragen kan såklart göras i full grupp och via matchmaking.
Det är oklart i dagsläget om dessa uppdrag har några begränsningar eller inte. Baserat på tidigare uttalanden från BioWare verkar det som att de är fritt tillgängliga. Studion har hintat om att fler fraktioner kan introduceras i framtiden.
3. Challenges
Samtidigt som du strävar efter bättre belöningar finns det andra sätt att utveckla din karaktär. Challenges är på sätt och vis bragder i Anthem som kan ge en variation av belöningar. Dessa involverar alla möjliga typer av aktiviteter och spelstilar och ger främst spelare möjligheten att erhålla ritningar till crafting och coin till kosmetiska föremål.
Till exempel kan det handla om att skjuta fiender med ett visst vapen för att låsa upp en ritning för det vapnet, vilket gör det möjligt att skapa en bättre variant av densamma. Listan på challenges är väldigt lång och spelare klarar troligtvis många bara genom att spela Anthem.
Challenges är indelade i flera kategorier i vilket dagliga, veckovisa och månadsvisa utmaningar finns, samt de förknippade med fraktionerna i Anthem. Dessa är generellt sett mer belönande än de allmänna och kan ge tillgång till unika belöningar, utöver högar med coin.
Spelaren som verkligen vill investera i Anthem gör bäst i att studera utmaningarna och planera sina aktiviteter därefter.
4. Trials
Ett system som BioWare inte talat mycket om är trials. Uppdelade i dagliga, veckovisa och månadsvisa trials är detta ritualer spelare kan ägna sig åt om de spelar regelbundet. Målen med trials varierar troligtvis från gång till gång och kommer förmodligen att skicka spelare att göra diverse aktiviteter för fasta belöningar.
I demot gick det inte att interagera med trials, men influencers som testat Anthem tidigt vittnar om ett system som förser spelare med regelbundna målsättningar. Belöningarna är antagligen uppdelade i nivåer där de dagliga är ganska små medan månadsbelöningen är något mer värdefullt.
5. Shaper Storms och Cataclysms
De funktioner i Anthem som BioWare har varit mest otydliga med är det som de kallar shaper storms och cataclysms. Efter mycket efterforskning tror jag att jag nått insikt i vad de kan innebära. På grund av BioWares vilja att hålla delar av Anthem bakom en slöja av mystik, är mina resultat semispekulativa.
Shaper storms är de händelser i Anthem då den uråldriga teknologin som skapat världen löper amok. Energierna ur teknologin skapar stormar i naturen som på flera olika sätt påverkar omgivningen. Till exempel kan klimatet förändras, djur muteras eller vattnet flöda baklänges. Med andra ord kan shaper storms innebära att diverse variabler i spelvärlden modifieras för att påverka din spelupplevelse. Ett kraftigt regn kan till exempel kyla ner dräktens raketmotorer och möjliggöra längre flygningar. Ett hetare klimat kan ha omvänd effekt.
BioWare säger att de kan slå av och på shaper storms när de vill och med vilka effekter de vill. Under det öppna demot, regnade det sporadiskt eld och en variation av titaner dök upp som spelare kunde besegra för belöningar.
Medan shaper storms erbjuder variation till den vardagliga spelupplevelsen är cataclysms domedagshändelser som fullkomligt förändrar världen. Utan att avslöja några detaljer har BioWare sagt att kataklysmerna är säsongshändelser som varar i flera veckor och med större mellanrum än stormarna. De ska vara tillgängliga för alla spelare men har fixerade svårighetsgrader som kräver att du är utrustad och erfaren. Studion har sagt att kataklysmer motsvarar vad andra spel kallar raider. De har också sagt att det inte är möjligt att klara en cataclysm på en sittning.
Eftersom cataclysms är säsongsbundna kan vi räkna med unika belöningar, både kosmetiska och funktionella, knutna till händelsen. På sättet som BioWare väljer att formulera sig låter det som att alla spelare ska kunna ta del av och testa cataclysms, men bara de bästa spelarna tar sig genom hela händelsen. Företeelser som dessa kan sporra fler spelare att jaga bättre utrustning.
Sammanfattning
Sammantaget ser det ut som att Anthem skeppas med till synes välutvecklade system för sysselsättning och karaktärsutveckling. Lägg där till storyn som BioWare påstår ska vara väl skådespelat och ha flera filmiska sekvenser, plus sidouppdrag för biroller och fraktioner. Det återstår dock att se hur bra upplevelsen flödar. Om övergångarna mellan story och co-op är naturliga eller påtvingade. Om shaper storms bistår med nog variationer för att upplevelsen ska kännas fräsch en längre tid. Och om kataklysmerna är tillräckligt intressanta att vänta på.
Anthem släpps den 22 februari till Playstation 4, Xbox One och PC via Origin.