Yep. Nu har jag bestämt att det är en kategori. Och av goda skäl.
Utan att bli för långrandig om etiken hos spelutvecklare och hur förbeställningar och early access inte riktigt har en så hedervärd glans längre, tänkte jag nämna ett spel (och dess utvecklare) som fullkomligt vänder på steken och visar varför indiespelen är industrins sanna vinnare.
Inte nog med att det är en helt annan passion i indiespel, där utvecklare vill dela med sig av sina visioner och erbjuder originalitet som inte sällan är bortom de säkra, tråkiga korten – de provar nya saker, ger oss en anledning att känna spelglädje. Det handlar inte om mikrotransaktioner, slentrianspelande, eller att betala för diverse säsonger för att känna att en fortfarande är med i svängen. Kommer ni ihåg när vi köpte AAA-spel och sedan bara spelade det? Exakt. Det är där indiescenen är fantastiskt och vida överträffar storföretagen i mitt tycke. Så, till saken. Eller spelet.
Vampire Survivors såg inte mycket ut för världen när det släpptes som early access för mer än ett år sedan. Det var ett rogue lite, med väldigt enkla kontroller och gameplay, med grafik direkt inspirerad av Castlevania. Det var anledningen till att jag skaffade det för ca 20 kr på Steam. Sedan dess har utvecklarna poncle (yep, det är liten bokstav) släppt nya karaktärer, nya föremål, nya vapen, ny musik, nya banor, nya utmaningar/achievements, en bisarr story, samt bytt motor för att optimera prestandan. Gratis. Du betalade 20 kr för en early access som har växt oerhört sedan den 21 december förra året. När spelet släpptes i slutet av oktober höjde de dock priset. Nu kostar det ca 50 kr. Med DLC, som ger ett gäng nya karaktärer, vapen och en ny bana, blir det 20 kr till.
poncle och deras lilla projekt har växt mer än Tetsuo i slutet av Akira och det bör säga en del. Engagemanget som ligger bakom utvecklingen av Vampire Survivors är något ingen AAA-utgivare kan komma i närheten av.