2018 har varit ett bra år på Fighting-fronten. Genren i sig har varit ganska nischad med en relativt liten demografi. Sedan allt fler spel börjat släppas på PC så har dock det generella intresset växt. Detta tycks ha lagt mer press på utvecklarna att prestera bättre, för kvalitén på spelen har ökat märkbart. Till skillnad från tidigare år så är det denna gång mer än en titel som slåss om priset.
Först och främst har vi Soul Calibur VI som i både story och mekanik har återvänt till sina glansdagar. De backade bakåt kronologiskt och har återintroducerat många gamla favoritkaraktärer som de i föregående titel hade fasat ut. Detta är en titel som Soul Calibur-fans väntat på länge, men för nya spelare finns det utöver gästkaraktärerna Geralt och 2B kanske inte så mycket att för att dra in dem.
Dragon Ball FighterZ är en kandidat som dykte upp ur tomma intet. Som första titeln i en ny spelserie behövde den brottas med många redan etablerade namn. Utvecklaren Arc System Works är dock veteraner på marknaden och hanterade utmaningen med briljans. De kombinerade sin långa erfarenhet av Anime-fighters med en älskad licens i form av Dragon Ball och skapade en titel som både casuals och prospelare kan uppskatta. Med ett system som är väldigt förlåtande för nya spelare men trots detta har ett massivt djup så har FighterZ redan gjort sig ett namn på esports-scenen. Tyvärr lider av skakig nätkod som helt låser ute vissa spelare från onlineläget. Det verkar på senare tid även ha fått vissa licensproblem vilket gjort esportsmöjligheterna för kommande år skakiga.
Så med de största kandidaterna ur vägen kan vi gå vidare till den faktiska vinnaren. Du har redan läst titeln, så det är knappast förvånande att det är Super Smash Bros. Ultimate som kammar hem den virtuella pokalen. Soul Calibur VI kanske vann på sitt kärleksbrev till gamla fans och Dragon Ball FighterZ på sin välkomnande spelmekanik.
Smash Bros slår dock båda ur vattnet på båda fronterna. Spelmekaniken och det massiva galleriet med återkommande karaktärer är som skräddarsytt för att välkomna gamla spelare från tidigare titlar. Bästa exemplet är hur till och med den tidigare ganska xenofobiska Melee-communityn för första gången börjat känna på vattnet i ett annat spel. Det återstår såklart att se om de stannar, men att de ens ger det en chans är ett stort steg framåt. På den andra punkten kan nog ingen påstå att Smash Bros någonsin varit svårt att lära sig, utan att för det förlora något som helst djup. Det finns nog ingen fighting-titel som ens är i närheten av att ha en så bred målgrupp.
Super Smash Bros. Ultimate är inte bara årets bästa fightingspel, det är nästan ett måste att ha i ens samling som Switch-ägare. Med hela 74 karaktärer (än så länge) och en galen mängd kombinationer av gamemodes så finns något för alla. Fightingspel brukar som sagt bara locka till sig en specifik nisch av folk. Det finns dock tveklöst ingen annan fighting-titel som fått samma uppmärksamhet hos spelare, både nya och gamla. Detta är inte bara en titel för inbitna fans, det är en titel för alla. Det är därför vi på Varvat har utnämnt det till Årets Fightingspel 2018!