Skräckgenren har varit väldigt vilande under 2018, likt en zombie som inte haft några förbipasserande på x antal dagar. Efter hur bortskämda vi blev med att få hjärtat i halsgropen under föregående år så är det kanske inte så konstigt att både skapare och spelare behövde ett återhämtningsår. Med det sagt så vill jag inte ta något ifrån spelet som blivit årets skräck för oss på redaktionen. Oavsett mängden tävlanden så är en vinst en vinst, och detta är en värdig vinnare.
HP Lovecraft behöver säkerligen inte någon långdragen presentation, och heller inte hans säregna sätt att skriva. När ens namn används för att beskriva en genre så har man verkligen lyckats. Myten kring Cthulhu är kanske hans allra största skapelse och i denna version av Call of Cthulhu får vi både en adaption av spelet med samma namn som släpptes under 80-talet, samt på originalberättelsen skriven av Lovecraft själv.
Med ett fokus på det skrämmande i allt omkring oss som vi kanske inte fullt förstår eller kan förklara, är det en väldig skillnad gentemot vad vi numera blivit vana vid inom just skräckgenren. Istället för att leverera skräcken i ett paket med konstanta jumpscares får vi otäcka miljöer och händelser i ett lugnt tempo. Spelet blir i princip så obehagligt som du väljer att göra det. Ju mer du väljer att fokusera på dina val och att utforska miljöer, desto mer får du ut av denna titel. Både ett välkommet vägval från skaparna, och något som fångat vårat intresse så pass att det i år tar hem pokalen för Årets Skräck 2018.