Besviken över Bungies första steg efter sunsetting

Ett par månader efter att de löpte ut återvänder utvalda vapen för dig att grinda om på nytt. Detta var inte vad jag önskade från Bungies sunsetting.

Ända sedan Bungie utannonserade att de skulle börja driva bort gamla vapen genom att sätta ett bäst före-datum på allt, så kallad sunsetting, har jag stått bakom beslutet. Med argumentet att de skulle kunna frigöra arbetskraft för att utveckla nya, spännande vapen, istället för att hela tiden behöva underhålla och balansera den etablerade arsenalen – samt för att motverka inflytandet av power creep i speldesignen.

Men jag börjar ångra ställningstagandet.

För två veckor sedan – ja jag är sen på gröten – meddelade Bungie att flera utgångna vapen skulle bli relevanta igen. Nej jag pratar inte om favoriterna från Destiny 1 som också blev utannonserade. Jag syftar på de åtta vapnen från Dreaming City och Moon. Waking Vigil, Sleepless, Vouchsafe och Retold Tale, samt Premonition (enbart från Pit of Heresy), Heretic, Blasphemer och Apostate. Samma vapen som den 10 november 2020 utgick i enlighet med Bungies sunsetting.

Ni vet vad det betyder? Mer tröttsam grind för att få tillbaka samma vapen du redan spenderat månader på att få! Rena galenskapen!

Utöver det kommer rustningarna från respektive destinationer att uppdateras med nytt bäst före-datum. Rustningar med sunsetting är ett annat problem i sig som förhoppningsvis försvinner när transmogrifiering kommer till Destiny 2.

Sunsetting ser sin första återintroduktion med Reverie Dawn och Dreambane armor.
Loot som återintroduceras i Destiny 2.

Vad detta i praktiken betyder är att vi får möjligheten att jaga efter nya versioner av gamla vapen som vi precis hade! Somliga av oss kanske sprang Pit of Heresy 30 gånger för att få en duglig roll på Premonition som i november blev dekapiterad i sunsetting. Bungie försökte släta över denna blunder med att ge de återutgivna vapnen nya potentiella egenskaper.

Jag är så arg och besviken att jag inte vet hur jag ska formulera mig.

Det var inte så här jag föreställde mig att sunsetting skulle fungera! Bungie skulle designa helt nya vapen, med nya namn, stats och egenskaper. Inte mekaniskt baka in nya funktioner i gamla vapen vi redan hade bra versioner av.

Om det här är vägen Bungie tänker ta vet jag inte vad det spelar för roll att jaga bra loot när det ändå kommer bli uteblivna och sedan återintroducerade ett par månader senare. Varför ska jag lägga ner min dyrbara tid med att nöta samma innehåll om och om igen för ett vapen som har ett bäst före-datum och som ersätts av samma vapen med ett nytt slutdatum?

Jag har ingen lust att återvända till Pit of Heresy i hopp om att få en ”ny” Premonition. Jag hade önskat nya arketyper i samma tema. Kanske en systerpistol till Loud Lullaby som har 180 RPM, eller en aggressive sniper. Bungie hade möjligheten att skapa något nytt – jag hade kunnat vänta en säsong extra om det krävs – bara jag inte får samma vapen jag redan behövt säga hej då till!

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.