Beyond Good and Evil 2 passerade just Duke Nukem Forever som det spel som varit längst tid under utveckling. Denna nyhet når oss via Eurogamer, som citerar GamesIndustry.biz:s Brendan Sinclair på Twitter. Kanske satte han en påminnelse för att kunna rikta strålkastarljuset mot denna milstolpe. Förra rekordhållaren spenderade 5156 dagar i utveckling, vilket Beyond Good and Evil 2 nu klår med sina hela 5237 dagar.
För att förtydliga är det 5237 dagar sedan den första trailern, eller snarare teasern, för Beyond Good and Evil 2 ploppade upp i våra nyhetsflöden (eller sade man fortfarande tidslinjer 2008?). Det senaste livstecknet vi fick var en lista på ”kommande projekt” under ett s.k. financial briefing.
Spelets officiella hemsida uppdaterades senast den 12 juli 2020. Michel Ancel, en av utvecklarteamets absoluta ledpersoner, avgick dessutom under denna period, mitt under rasande pandemi och än mer rasande personalpolitiska angelägenheter. Beyond Good and Evil 2 är nog i allt väsentligt att betrakta som vapourware, mjukvara som helt enkelt aldrig når någon slutgiltig form.
En kort historielektion
Beyond Good and Evil är ett spel som ligger många närt och kärt – däribland även undertecknad. Denna förlaga släpptes på PC, PlayStation 2, Xbox och GameCube 2003. Trots en hög uppskattning bland fans och kritiker och ett riktigt cliffhanger-slut, uteblev en uppföljare.
Det sägs ofta att Ubisofts andra franchiser, främst Prince of Persia: The Sands of Time som gick i täten för spelseriens renässans, kannibaliserade på Beyond Good and Evil:s försäljningssiffror. Kanske finns det fog för denna teori. De är inte helt olika varandra, och åtminstone i Europa släpptes de med en veckas mellanrum (20 respektive 27 februari 2004, enligt GameFAQs).
Även om ett försök att återuppliva franchisen är än mer dömt att misslyckas nu, är jag åtminstone i den falangen som gärna ser den infernaliska frukten av detta ödesmättade projekt.