Black Ops IIII har haft en beta uppe för testning och resultaten är inne.
Armor
Den roll som armor spelar i Blackout är unik från hur den fungerar i multiplayer. Du har bara ett liv i Blackout och du belönas när du hittar loot och plundrar olika områden – ju högre risk desto högre belöning. När Collapse blir mindre senare i spelet ökar både risker och belöningar. Tack vare detta (och andra anledningar) har teamet varit försiktiga med att göra för stora förändringar till hur armor fungerar. De har dock tweakat under betan och fortsätter utvärdera hur armor ska fungera inför release.
Varje föremål i spelet, från armor till vapen till perks, är konstant under granskning och omvärderas konstant för att hitta sina platser i spelets meta. Du kan förvänta dig att armor kommer finslipas flera gånger efter release. Detta i samband och samspel med nytt innehåll och andra tweaks som görs.
Några förändringar som skett sedan betan släpptes.
- Spawnfrekvensen på level 3 armor har reducerats med 75% jämfört med den initiala spawnraten i betan.
- Level 3 armor kommer nu vanligtvis hittas i stashes och supply drops. Det kan dock spawna i världen också.
- Level 3 armor kommer gå sönder snabbare och skicka mer damage till spelaren som bär den. Det kommer fortfarande erbjuda begränsningar för bl.a. headshots.
- Spelare tyckte level 3 armor var för kraftig och kommer få en omvärdering med detta i åtanke. Med statistik och data från betan kommer de finjustera detta.
- Level 2 armor har också justerats litegrann under betan och kommer troligtvis tweakas mer innan release.
Spelare kommer kunna se en indikator för sin armor och deras teammates armor. Detta gör det lättare att se hur mycket stryk en tagit och om det är dags att hitta en ny.
Ljudjusteringar
Det kom in en del rapporter om fotsteg som lät högre och tystare än förväntat. Ibland var det svårt att säga vilket håll fienden kom ifrån. Andra rapporterade en ojämn balans på fotstegsvolymen mellan teammates och fiender. Justeringar inför release innefattar:
- Ljud ska få rätt intryck på väggar, golv, tak och andra objekt i världen. Detta betyder att fiender som befinner sig direkt ovanför eller under spelaren in ska låta högre än förväntat.
- Volymen op lastplan, slag, nedräkningar och allt annat runtomkring som tagits upp (samt en del saker som inte rapporterats) kommer gås igenom djupgående som del av den processen.
- Teammates fotsteg blir tystare än fiendens.
- Med den awareness perk som finns kommer ljudet av teammates fötter bli ännu mer reducerade.
- Alla audio presets kommer finnas tillgängliga från release i Options. Det kommer finnas många val för de som spelar med hörlurar eller surroundljud.
Inventory och item management
Under första dagen av betan bad nästan hela communityt om snabbare pickups av items. Tiden det tar att plocka upp saker är nu minimal men skyddar fortfarande spelare från att råka plocka upp saker av misstag när de försöker ladda om.
Konsolspelare har bett om en möjlighet att bara tappa en knapp för att plocka upp något omedelbart. Denna idé gillades skarpt av teamet så det är under utveckling. Det måste bara testas för att hitta rätt intervall på det.
Quick Equip-menyn kan vara fantastisk för att göra snabba justeringar av ens inventory. Det kan dock komma i vägen när en försöker plocka upp saker, öppna dörrar eller hoppar in i fordon. Det har skett justeringar av Quick Equip-menyn så att den automatiskt stänger ned sig själv efter några sekunder utan interaktion. Det har även kikats på möjligheter att direkt stänga ned menyn om spelaren utför några andra handlingar istället. som att avfyra ett vapen, byter stans eller börja springa, osv.
De har redan fixat avstånd och höjd i förhållande till föremål så att en inte behöver titta ned för att plocka upp dem. Det testas i skrivande stund och vi kan räkna med att dessa förändringar är med vid release.