BLIZZCON 2017: Sammanfattningsvis…

Som vanligt har Blizzard fullkomligt överöst oss med information, intressanta detaljer och häftiga saker som väntar i framtiden. Det är inte orimligt att påstå att du kan få mer information från en 60-minuterspanel än vad du ibland får från en hel mässa som E3. Densiteten av information är så intensiv! Den som gillar World of Warcraft, Starcraft-serien, Hearthstone, Heroes of the Storm, Diablo III och/eller Overwatch är det här årets absoluta höjdpunkt. Tyvärr fick vi inget nytt till Diablo III i år, annat än en fördjupning i de visuella effekterna hos necromancern. Men deras kuriosa är fortfarande fantastisk.

What’s Next

Blizzard har alltid något på gång och det finns mycket att dela med sig av vad gäller framtiden. I deras What’s Next-paneler får vi ta del av vad de olika spelen har att erbjuda. Men ca en timme per spel blir det mycket att titta på och det är hopplöst intressant. Som ni märker har jag spammat sidan med nyheter från Blizzcon och det är bara från dessa segment. Det utgör en bråkdel av allt som finns att ta del av på mässan.

En titt bakom kulisserna

Vi får även otroligt mycket kuriosa och intressanta fakta runtomkring spelen. Vi fick t.ex. följa med och se hur Overwatch växte fram från det nedlagda Titan. Vi har även fått ta del av hur de skapar de visuella effekter som magi och loot använder sig av. Det har varit paneler med röstskådespelare som berättat om sin upplevelse i industrin och vi har sett Carbot teckna live. För den som är mer intresserad av e-sport har det gått turneringar i World of Warcraft, StarCraftHearthstone och Heroes of the Storm. Självklart har Overwatch en given plats på samma scen och det här året har vi fått se de nya lagdräkterna.

FördjupningsCraft

Vi ska inte heller glömma deras Craft-segment. I LoreCraft får vi lära oss om deras storytelling, i SoundCraft lär vi oss hur ljudeffekter skapas. Vi får ta del av spelens grundstomme i CodeCraft och hur de gör dem snygga i DesignCraft. På en mässa med så otroligt många starka karaktärer finns det såklart cosplay också. Naturligtvis finns det ett segment som heter CosplayCraft där vi får ta del av hur det är att cosplaya och vara del av den kulturen. För de som vill veta mer om människorna bakom själva företaget finns det givetvis segment om det också. Och det är intressant!

Det finns något för alla och det är inte på något vis nischat inom ett visst område. Det enda temat är Blizzard och deras spel och de fantastiska designers, programmerare, författare, osv. Om jag kunde betygsätta mässor skulle Blizzcon få en klar tia av mig. Jag försöker vara så sparsam som möjligt med betyg för spel då jag inte vill ge dem för generösa poäng. Det har hänt och jag vill alltid sänka dem i efterhand, men Blizzcon är den mest självklara och bestående tian jag har upplevt.

Det här säger jag inte som en fanboy av Blizzard och deras kreationer, men som en person som uppskattar kvalitet och innehåll. Om någon kan ge mig det med en ödmjuk attityd är det alltid ett plus för mig. Blizzard överträffar de flesta när det kommer till PR, att lära av sina misstag och utvecklas. De har en fantastisk fingertoppskänsla och deras generositet gentemot deras spelare. Det talar om vad som är viktigast för dem när det kommer till delad glädje och pengar. De har sex huvudsakliga titlar och samtliga har enorma följen. World of Warcraft firar 13 år den 23:e November och är fortfarande otroligt populärt och omtyckt. I princip alla spel finns på större e-sportscener, vilket  säger en del om deras förmåga att bygga spel. Det är världar som består, med en design som kan tala till de flesta.

2017 har varit ett fantastiskt år för fans av Blizzard. Mängden information du fått är massiv (i vanlig ordning) och helt utan konkurrens, det nyhetsvärde som levereras är på en helt annan nivå, med Battle for Azeroth, Kobolds & Catacombs och Moira och Blizzardworld. Vi får värmande berättelser om hur deras olika karriärer startade, slumpmässiga möten och djupdykningar i tankeverksamheten kring hur allt skapas. De är inte bara ett namn som ger oss spel – vi får lära känna dem på en så personlig nivå att det blir en särskilt typ av relation mellan utvecklare och spelare.

Vi får heller inte glömma en av de viktigaste aspekterna överhuvudtaget – människorna som pratar här är fans av sina spel. De är fans av sina fans. De brinner för det här och vill ge oss fantastiska upplevelser som vi aldrig kommer glömma. De förärar oss inte med deras gudomliga skapelser – de vill göra oss glada, exalterade, rörda och förfasade. De gör spelen för spelarna, inte deras plånbok. Det är en ödmjuk och lika sällsynt som beundransvärd attityd till spelbranschen och jag älskar dem för det.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.