Blizzcon 2018 – Nya roller, kalibreringar och Orfea

När det är dags för Heroes of the Storm möts vi av Kaeo Milker (Production Director), Joseph Piepiora (Lead System Designer) och Matt Cooper (Lead Content Designer), Tillsammans leder de oss igenom vad som komma skall för Blizzards MOBA och vad vi kan se fram emot.

Eftersom Blizzard har ett gäng olika titlar ute, som alla har en längre livslängd än många andra spel, jobbar de konstant på uppdateringar, patchar och finjusteringar för att förbättra dem och hålla dem aktuella och roliga att spela. Heroes of the Storm är inget undantag och de spinner vidare på vad de redan började jobba på förra året.

Kaeo nämnde matchmaking som blev en del av Heroes of the Storm förra året och hur de jobbar vidare för att få det till vad de vill att det ska vara. Som i de flesta tidigare paneler går de igenom vad de åstadkommit under det gångna året – nya hjältar, battlegrounds, kartor, spelmekaniker – följt av vad som komma skall.

Vilken sida valde vi?

Under de tre eventen – Nexomania, Echoes of Alterac och Fall of King’s Crest – fick spelare fatta olika val. I Nexomania fick spelare välja sida mellan Lunara och Sonya. I Echoes of Alterac drabbade Alliance samman med The Horde. I Fall of King’s Crest fick stod det mellan Blue Pure Tombstone och Red Defiled Tombstone.

Rolluppdateringar

Bland uppdateringarna har vi fått nya definitioner av de olika klasserna. Detta för att göra saker tydligare när en spelar, främst för nya spelare. Blizzard har alltid handlat om användarvänlighet och att göra sina spel så tydliga och lättlästa som möjligt, utan att dumförklara spelarna. Med de nya definitionerna för de olika rollerna blir det tydligare vad en vill spela och passar bäst för. Då spelet har mognat har utvecklarna fått feedback och sett vad som fungerar och inte fungerar. De har nu omdefinierat de olika rollerna. Klasserna vi har nu är:

  • Tanks – De köttiga karaktärerna som kan ta stryk och dyka in och blocka retiterande spelare.
  • Bruisers – De kan dela ut stryk och är ta en del av det. De kan avgöra fighter med sin damage output.
  • Healers – De healar och håller sitt team vid liv genom att hålla fighten vid liv.
  • Supports – Boostar, buffar och ger understöd. Deras buffar kan avgöra om en team fight vinns eller förloras.
  • Melee Assassins – Högoktaniga damage dealers som kan hoppa på sina fiender och dela ut gott med stryk.
  • Ranged Assassins – Slår hårt och kan ge understöd på avstånd för att bryta ned motståndet.

Kommande förändringar

  • Sammanslagning av Hero League och Team League – Detta erbjuder dock även solo play, där spelare kan köra solo play mot andra om de så vill. Detta för att hitta motståndare och medspelare som är på samma skillnivå.
  • Loss Forgiveness – Termen innebär att även om en spelare disconnectar (och inte kan komma in i matchen under en viss tid) och ditt lag blir lidande och förlorar kommer de andra inte bli drabbade av detta. Ingen rank förloras. Om en spelare hoppar ur när de behövs som mest kommer det dock drabba den spelaren. Quitters kommer straffas för detta.
  • Reducerade placementmatcher och Seasonal Ranked Quests – Istället för tio matcher för att ranka in skalas det ned till bara tre(!) stycken. För att kunna få sina belöningar när säsongen tar slut måste du dock spela matcher för att förtjäna dem. Detta i form av olika quests. Du kan med andra ord inte bara spela dina tre matcher och tro att det räcker. Du måste helt enkelt spela ut din questline för att få säsongsbelöningarna.
  • Ta bort promotion/demotion-matcher – Den ångest som är förknippad med dessa matcher kan få spelare att sluta spela då de inte vill ha den stressen. Det försvinner helt.
  • PBMM (Performance-Based MatchMaking) för att utbilda spelare – Idén är väldigt enkel – De vill få en känsla för hur väl spelare presterar, var deras nivå verkligen ligger. Detta gör det lättare att para ihop spelare med snarlika färdigheter och skapa jämnare och bättre matcher. Detta för att utbilda spelare, inte sätta dem på en stege. Att låta spelare kunna göra dessa iakttagelser själv hjälper dem att utvecklas.
  • Visa MMR / ta bort rankade poäng – Spelare kommer kunna se sin Matchmaking Rating blir en del av den helhet som spelare kommer kunna ta del av (balanseringen mellan spelare fortsätter). De kommer även ta bort (ersätta?) rankade poäng med detta.

Reworks

En del av karaktärerna kommer få en del justeringar. Dessa förändringar kommer träda i kraft i december och den första av dem är Stitches. Han är en tank som kommer finjusteras för att få en mer tydlig funktion i sin roll. En del av det de vill förändra är hans ability Slam. Den ska bli intressantare och inte bara vara en filler vid cooldowns. Den ska få en mer prominent roll i hans arsenal.

Sylvanas är en annan karaktär som kommer få en kalibrering. Dels kommer de kolla på hennes mythos, få en mer framträdande identitet. Hon slår ut torn, mejar ned fiendevågor och har en tydlig roll i Heroes of the Storm. Hon ska framhävas i sin roll och göras farligare när mer kraftfulla talents ska kunna användas med mer avtryck på matchen. Hon är unik i sin spelstil och de vill behålla aspekter av det, men samtidigt ge henne fler alternativ.

XP-förändringar

Sätt att få XP kommer förändras. Drastiskt.

  • Forts och keeps ger inte längre XP
  • Towers är värda 50% mindre XP
  • Trickle XP +15%
  • Mercenary XP +100%
  • Ett förstört fort spawnar en katapult var tredje fiendevåg

Bättre överblick

Rustningar får en justering. Tidigare har spelare inte sett hur mycket armor de har, så det kommer förändras. I den uppdaterade UIn kommer spelare få se hur mycket armor du har, vilket ger en bättre helhet för spelare och lättare att fatta beslut runt det. Du måste fortfarande tänka på hur du bygger ditt team, men med bättre synlighet är det lättare att agera runt det.

A new challenger!

Ensemblen i Heroes of the Storm utökas med en ny karaktär i form av Orfea. Överst i posten kan ni se hennes trailer. Här nedan kan ni se hennes highlightvideo:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Written by
Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.