I ett mörkt och avskilt rum bakom draperier på Comic Con Gamex visas live gameplay från Ubisofts svenskutvecklade Tom Clancy’s The Division. Trots att jag gråter lite inombords för att jag själv inte får spela det ser spelet otroligt lovande ut.
Presentationen börjar med en repris av sommarens E3-gameplay, där en grupp på fyra spelare tar sig an en boss för att låsa upp en bas. Se gärna klippet nedan.
The Division är ännu en spelseries transferering till den uppkopplade världen. På samma sätt som Destiny är ett slags Halo-MMO är Tom Clancy’s The Division ett Rainbow Six-MMO. Du gör uppdrag i en vertikal level-utveckling, utrustar dina karaktärer och spelar tillsammans med vänner.
För att sammanfatta det snabbt tar spelet vid i efterdyningarna av en pandemi då latenta agenter blir påkallade och får i uppdrag att återupprätta ordning i New York. Du spelar som en av dessa agenter. Spelets premisser är tungt baserad på verkligheten och dagens farhågor och säkerhetsstrukturer, även om vissa teknologier känns lite väl science-fiction.
ECHO heter teknologin som i spelet återberättar händelser från katastrofen genom hologram baserade på övervakningskameror, smarta telefoner och annan mobil teknologi. Ett smart sätt av utvecklaren att lägga på ett lager narrativ som spelaren kan välja att ta del av eller inte.
I presentationens uppvisning, när tre av utvecklarna tog sig an ett kort uppdrag i Manhattan, blev det uppenbart för mig att spelet faktiskt är ett rollspel – på sätt och vis. Att jag inbillat mig något annat tidigare beror kanske på de actionbetonade striderna som mer påminner om taktiska skjutspel. The Division ser ut att vara proppad med karaktärsegenskaper, vapen och utrustning som ger spelare möjligheten att skräddarsy sina egna spelstilar. Andra funktioner ser väldigt bekanta ut, som till exempel uppdragskedjor. Sedan, när utvecklarna närmade sig en så kallad ”smittozon” som var markerad med level-krav, blev det också tydligt att The Division sannolikt kommer ha en klassisk linjär framfart typiskt för onlinespel.
Även om The Division ser ut att ha onlinespelskonventioner betyder det inte automatiskt att spelet kommer bli ett ”åh-nej-mmo”. Lyckas den svenska utvecklaren Massive att knyta samman den sociala delen, tvärspelandet med surfplattor, spelmekanik och en intressant story kan Tom Clancy’s The Division mycket väl bli Ubisofts nya, värdefulla spelserie. Det återstår att se nästa år då vi förhoppningsvis får testa det innan releasen!
Varvat ska intervjua Martin Hultberg från Ubisoft Massive under Comic Con Gamex, så se fram emot saftig information gällande The Division!
[youtube id=”65Om9DUSukY” width=”600″ height=”350″]