CCG14: Vi pratat med Martin Hultberg

Utanför mässans dörrar, vid ett tråkigt, vitt bord i Kistamässans bistro, satte jag mig ner en stund med Martin Hultberg, IP Developer på Ubisoft Massive, för att snacka om det kommande storspelet Tom Clancy’s The Division.

Berätta om dig själv och vad du gör på The Division.

– Okej, jag är kommunikationsansvarig på Massive och på The Division jobbar jag med IP utveckling.

Vad får du göra då?

– Jag får göra en massa grejer. Jag får göra research, jag får samarbeta med Creative Directorn och Art Director och alla möjliga Directors och Leads för att skapa ett ramverk och en spelvärld. Det är vad jag gör medan de andra jobbar med det man de facto gör i spelet.

Vad ser ni för konkurrens för The Division?

– Det intressanta är att vi inte är av en specifik genre, utan vi kallar The Division för ett online open world RPG. Vi konkurrerar inte bara med onlinespel, utan vi tar alla tre på en och samma gång. Det är många komponenter av olika genrer så det betyder såklart att vi har många konkurrenter. Men de vi tävlar mest med är de fem största titlarna när vi släpper spelet. Vi vill ligga topp fem, så vad det än är som konkurrerar med folks uppmärksamhet och plånbok är dem vi konkurrerar med.

Hur gör ni då för att stärka The Division mot konkurrenterna?

– Det är också en väldigt bra fråga. Jag tror såhär, att vi i grund och botten är mest intresserade av att göra ett riktigt bra spel. Vi vet att folk prioriterar att köpa riktigt bra spel. Egentligen är det ganska enkelt, man måste vara bättre än de andra. Man måste vara bättre på att fånga och tilltala folk och bättre på att kommunicera om sin produkt. Mycket handlar ju om att nå fram i det här bruset av allt annat, som till exempel tv-serier och filmer. Det gäller att förmedla den vision vi har. Man måste ha en gnista som folk letar efter i en produkt. Jag tror att det är viktigare med en känsla än en specifik feature. Det behöver inte vara genrebegränsat, det måste vara barriärsprängande.

The Division
Något som Tom Clancy’s The Division ändå är ganska ensamma om är att en spelare kan ansluta till spelvärlden som en flygande drönare genom en tablet. På det här sättet kan spelare hjälpa sina vänner även som de är på tåget eller i kassakön på ICA.

Men har The Division några features som är unika?

– Det unika är hur vi kombinerar features som är ganska väletablerade. Det är väldigt svårt att komma på helt nya grejer, det de flesta gör är att de kombinerar saker ingen annan har kombinerat innan och skapar en ny helhet. Det är det vi försöker att göra, skapa en ny helhet, en ny spelupplevelse.

Jag upplever att det inte är något stort brus om The Division. Den smög in som en överraskning på förra årets E3 och sedan dess har det varit relativt tyst. När kommer de stora utannonseringarna?

– Det finns en anledning till att vi inte har pratat så mycket om The Division och det är att vi inte vill spoila för mycket. Vi är övertygade om att de bästa spelupplevelserna är de som har överraskat. De gånger man har pluggat på i förväg blir det inte så mycket överraskningar eller utforskande. Och då handlar det inte bara om att utforska spelvärlden utan även mekaniken och hur allt funkar. Det är tjusningen med ett nytt spel för min del. Marknadsavdelningen vill ju gärna spoila saker för att förmedla att spelet är på väg, men det lämnar jag osagt.

Hur mycket content kommer The Division att ha vid release?

– Det är väldigt svårt att mäta content på det viset. Vi har ju dels den aspekten med att det är ett RPG med otroligt många kombinationer av skills och vapen och levelar som gör att det är väldigt mycket att utforska redan där. Å andra sidan, som i vissa andra spel, finns det content som när du väl har gjort den, inte har någon tjusning i att gå igenom den igen. Vi har satsat på att ha en ordentlig narrativ upplevelse som kulminerar i ett end game.

Hur mycket av spelet skulle en ensam spelare kunna klara?

– Tanken är att man i princip ska kunna spela allting själv. Men det är en sanning med modifikation. I teorin skulle det gå att klara vissa grejer själv men jag skulle väl gissa att det är svårare i praktiken. Men målsättningen är att man ska kunna spela själv och tillsammans med andra och båda sätten ska vara roliga.

Behöver man alltså vara högre level än fienderna för att spela själv?

– Det är väl standarddilemmat när det gäller RPG, då du kan ge dig in i vissa situationer när du är för låg level och andra där du är för hög level, då scalear du svårighetsgraden därefter. Tjusningen och problematiken har vi också till viss del.

Av det som visats hittills har vi sett tre spelare plus en fjärde på tablet som har spelat tillsammans. Hur många spelare ryms i en grupp?

– Max i en grupp är fyra plus en på tablet. Sedan har vi någonting som kallas Dark Zones som är likt en riktig öppen värld där det inte finns lika många regler som i övriga spelet. Det är där man kan pvpa mot andra spelare till exempel. Där finns det möjligheter att välja att samarbeta med andra eller strida mot varandra. Så i teorin kan du då samarbeta utöver grupperna.

Jag har hört talas om Dark Zones i The Division och många kallar det för ett survival mode. Kan du berätta mer om det?

– En viktig del av känslan i spelet och i synnerhet i Dark Zones är att man ska aldrig känna sig trygg. Du ska aldrig riktigt veta vad som väntar runt nästa hörn. Något av det mest otrygga som finns i spel är andra spelare. Alla andra system kan du lära dig men otryggheten kommer från interaktionen med andra människor. Därför är det en viktig del i Dark Zones att du inte kan förutse hur andra spelare kommer agera när du träffar dem.

Gäller det bara själva pvpen eller är det någon resurshantering inblandad?

– Det med resurshantering lämnar jag osagt.

Vad är syftet då med att gå in i Dark Zones?

– Det finns ett antal olika anledningar till varför man vill vistas inne i dem. Vissa av dem är drivna av storyn och uppdrag andra kan vara rent resursbetingade och att det kan finnas ett intresse i att finna dem.

comic con gamex division 5
Ja vad kan finnas i de mystiska Dark Zones då? Enligt kartan finns åtminstone en vendor och ett par event.

För att kunna köpa eller uppgradera gear?

– Gear kan vara en del av det. Loot över lag är väldigt viktigt. Vi brukar säga att The Division är loot driven, det vill säga att det handlar mycket om vapen och utrustning och sånt.

Kommer The Division att stödja klanbildning eller guilds?

– Det får jag nog lämna osagt, för det tror jag inte att vi pratat om ännu. Säger jag det får jag nog en örfil när jag kommer till kontoret.

Haha, vi vill ju inte att du ska förlora jobbet. När vi ändå är inne på looten, hur ser end game ut? Gör man samma typ av uppdrag om och om igen eller är det Dark Zones som gäller?

– Vi har Dark Zones såklart, där man kan fortsätta spela hur länge man vill. Sedan har vi ett system som heter Base of Operations som också är kopplat till end game. Ute i välden har vi dessutom dynamiska system som interagerar och skapar intressanta event. Till exempel om det är en plats där du vet att ett event brukar utspela sig är det inte säkert att det kommer ske under samma omständigheter varje gång. Så det blir inte en klassisk grind på det viset tack vare variablerna som är annorlunda.

Är det som world event in andra onlinespel?

– Exakt, fast med möjligheterna till mer dynamik. De är slumpmässiga. För att ge ett konkret exempel, kanske man är på ett uppdrag att röja en fiende från ett område, då kan situationen se annorlunda ut varje gång. Vi har vädervariabler som gör att det ibland är snöstorm eller regnar och det påverkar såklart sikten och kommunikationsmöjligheterna, men det kan också vara att mitt i eventet så kommer en annan roaming faction, alltså en fiendegrupp, som går rakt in i det du håller på att göra och då uppstår en situation du inte kunnat förutse. Då får du besluta hur du ska agera. Du kanske känner att du klarar av båda fiendegrupperna eller du kanske drar dig tillbaka och plockar av de som är kvar sen.

Det har snackats mycket om vädret – och det ser snyggt ut – men vad betyder det konkret annat än att det regnar en dag och är soligt en annan?

– Det mesta är visuellt och stämningsmässigt. Det blir en helt annan stämning att gå in i ett visst område på natten jämfört med på dagen. Eller att du kan se långt ner längst en gata men när det är dimma ser du bara några meter framför dig. Det finns kopplingar till gameplay med det är något som kanske avhandlas längre fram. Det främsta, skulle jag påstå, är känslan den sätter i dig som spelare. Det är det som är roligt att jobba med tycker jag. Många gånger pratar man om det som händer i boxen, att det är själva spelet, men spelet är minst lika mycket hur spelare reagerar, använder och interagerar med spelet.

Har The Division raider?

– Det där är ännu en grej som vi kommer prata om längre fram, så den får jag lämna osagt.

Kan du utveckla funktionen med Base of Operations? Vad händer där? I min tanke är det en liten hub där det går att sälja loot och så vidare.

– Vendors och liknande är en del av det. Vi har skapat en kaotisk och otrygg värld och Base of Operations är där du ska kunna hämta andan och känna dig säker. Det är kopplat till huvudsyftet för dig som agent som är att ta tillbaka New York och återställa ordning. Base of Operations är en del av det. Det finns ett antal variabler i spelet, smitto, säkerhet och moralnivåer, som påverkas beroende på hur du agerar ute i distrikten och hur du uppgraderar din bas. De här variabler är också en del av din progression. Haha, ursäkta, men snacka spel på svenska låter så lökigt.

Jag och Martin delade ett skratt. Det är också ganska lökigt att skriva om spel på svenska, tänkte jag.

– Du levelar inte bara upp dina vapen och utrustningar utan din Base of Operations har också en utvecklingskedja.

Okej, så vi har NPC och karaktärer att interagera med?

– Yes!

comic con gamex division 4
Base of Operations låses upp genom spelmoment. Inte helt osannolikt är att en bossfiende vaktar dem.

I andra MMO finns det ofta en grind att samla tokens och valutor för att kunna köpa gear. Har The Division något liknande?

– Vi har ekonomiska system såklart och det finns en handel mellan spelare men jag kan inte gå in i detaljer på det. Det finns olika valutor och ekonomiska system, så mycket kan jag säga.

Nu till de riktigt svåra frågorna! Spelar du själv någonting just nu?

– Ja, jag har snöat in mig på överlevnadsspel de senaste åren och som jag spenderar en hel del tid med. Day Z och liknande. När man har spelat spel så otroligt länge som jag har då är det sällan man blir överraskad längre. Vissa spelupplevelser är jättebra, för man vill inte bli överraskad varje gång, men jag är inne i den perioden nu då jag gillar det spontana och det jag inte kan förutspå.

Så det är bara Day Z på dagarna?

– Ja, det är ju något som är återkommande men jag spelar också många av de nyare spelen. Nyligen klarade jag Alien: Isolation och så blir det ju en del Destiny också såklart.

Ja jag sitter fast med det!

– Yes!

Är det något som du spontant känner att ni vill låna eller undvika från andra spel när ni utvecklar The Division?

– Från Destiny?

Ja, eller ja generellt.

– Om man ska måla med en ganska grov pensel är det Day Z gör fantastiskt bra är att skapa känslan av otrygghet, beroende på vilken version av Day Z då såklart. Day Z är nog bäst på att skapa den känslan. Det Destiny gör väldigt bra är att det är polerat. Det är crisp och det är… vad ska man säga?

Roligt?

– Ja, det är ju det det är. Det finns en skärpa i det som jag kan uppskatta. Och Alien: Isolation gillar jag för att jag är en sci-fi-fantast och en stor del av spelet fångar känslan av Alien bra.

Ditt absoluta favoritspel, alla tider?

– Fallout!

Det gamla spelet?

– Hela serien, rakt av! Jag älskar hela den världen.

Ja, få se när vi får Fallout 4.

– Exakt! Och få se ifall de lyckas släppa det medan man fortfarande är taggad.

Vad är ditt käraste spelminne?

– Det är svårt, man har ju så många spelminnen. Det jag har bäst minnen ifrån är nog Ultima Online för många, många år sedan. Det var ett av de första riktiga mmo-aktiga spelen och som jag var inne på innan, att vi inte vill berätta för mycket om The Division, var det just det som var tjusningen med Ultima Online. Man fick utforska allting och lära sig uppleva det för första gången.

Ja den var ju först i genren kan man säga.

– Ja exakt! De var lite som att vara pionjärer och utforskare!

Vilken spelkaraktär är du?

Martins blick försvann inåt. Jag kunde nästan föreställa mig hur storslagna speläventyr utspelade sig för hans inre öga. Figurer som på olika sätt påverkat oss gamers. Jag visste vad jag skulle svara i alla fall.

Eller vilken spelkaraktär skulle du vilja vara?

– Det finns några att välja mellan. Jag skulle nog säga Shepard i Mass Effect, bara för att jag är en rymdgalning. Han får ju det ultimata rymdäventyret den killen.

Vad tyckte du om slutet då?

– Jag blev besviken. Faktiskt. Jag avslutade det, kände mig väldigt otillräcklig, gick tillbaka, körde alla sluten och kände mig ledsen. Hela detta eposet, allt som byggts upp under så lång tid, en sådan underbar upplevelse – och så ett slut som, för min del personligen, föll platt. Det tyckte jag var synd.

Du är inte ensam om det.

– Nä, det var ju inte riktigt det bombastiska slut jag hade förväntat mig.

Det var ju inte det. Men tack för din tid! När får vi spela The Division?

– 2015, det är allt jag får säga. Ledsen.

[youtube id=”65Om9DUSukY” width=”600″ height=”350″]

0 Delningar
Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.