Playstations presskonferens värms upp med lite info om Hidden Agenda (Playlink Collection), som är en vidareutveckling av koncepten bakom Until Dawn. Utvecklarna bakom sagda spel märkte hur streamers skapade en gemensam känsla i spelet som var avsett för en spelare och de ville vidareutveckla det. I Hidden Agenda använder du mobiltelefonen som kontroll. Exakt hur spelet kommer spela återstår att se, men det är ett intressant koncept och det ska bli intressant att se hur Sony kommer integrera en annan plattform – mobiltelefonen – i detta.
Matterfall visades också upp. Utvecklat av Housemarque som gjorde Resogun, ett av de tidigare spelen till Playstation 4, får vi se deras sidscrollande 2.5D-projekt blixtra i färger och effekter. Det är inte ett av höjdpunkterna, men definitivt något som känns intressant då det känns som ett spel som kan bygga starkt på gameplay och få det att bli riktigt roligt. Ett annat icke AAA-spel spel är Star Child, som med cyberskräckmusik från 80-talet (tänk Stranger Things) och en snygg, neonspetsad grafik ger oss vad som kan komma att vara en mystisk och gripande berättelse om det görs rätt. Jag fick en bra känsla av det iallafall. Moss var ett mystiskt och väldigt vackert spel (hur det faktiskt spelar återstår att se) som fick mitt intresse. Vi fick även se det trehundrafyrtioelfte FPS-spelet på mässan vid namn Bravo Team.
Efter försnacket gick presskonferensen igång och de gjorde det alldeles lysande, åtminstone efter egen smak (som de här topp fem-listorna ändå är) – vi får indisk, instrumental musik med bl.a. sitar och tablas, så jag är grymt nöjd. Skönt att få starta en press på gott humör! Det hela var bara ett intro på den kommande titeln från Naughty Dog, där vi förflyttas till Indien (eller ett land som ligger i krokarna) och får följa Chloe Frazer i Uncharted: The Lost Legacy. Med tanke på hur storybaserade Uncharted-titlarna har varit känns det här som en intressant uppföljare.
Som (kritiskt) fan av Destiny är jag lite nyfiken på uppföljaren och vad det kommer erbjuda. Vad Playstation gav oss var i princip en teaser, bara för att påminna oss om att spelet är på väg. En post-it lapp på kylskåpet. Inget mer.
Personligen känner jag att de kunde ha struntat i det istället. Jag skulle vilja ha med det på listan, men nej, det var i princip inget att reagera på överhuvudtaget. Inget nytt, inget informativt, bara en kom-ihåg-lapp.
Framåt slutet av mässan fick vi ett exklusivt spel i form av Spiderman. Spelelementen känns väldigt Arkham Asylum, både vad gäller att avancera i smyg och själva stridssystemet. Det verkar även vara möjligt att manipulera omgivningarna till ens fördel, vilket är en snygg detalj. Av den långa trailern att döma känns det som att det kan vara riktigt roligt. Vi får både gameplay och cutscenes och ger ändå en bra bild av vad som väntar. Men trots en underhållande video var det fem andra saker som fångade intresset mer:
5: Detroit: Become Human
Spelet ser otroligt snyggt ut, men från vad vi har sett hittills (långt innan E3) så känns det här som ytterligare ett Heavy Rain. Det kommer vara grymt snyggt och storyn har potential att vara fantastisk, men det är ett spel som kommer vara en spelvända. Jag är personligen bara intresserad av spelets story och kommer förmodligen se en let’s play av det här istället. Det är en häftig titel, helt klart, men relativt ointressant för mig som spelare.
4: God of War
Jag skämtade litegrann om att spelserien tog slut efter den tredje delen, för då har ju Kratos mördat ihjäl alla gudar i Grekland. Ska han fortsätta får han börja slå ihjäl andra religioners gudar istället och dra på trissor – det verkar vara vad han tänker göra också.
Testosteronstinna, superförbannade antihjältar åsido – Kratos verkar ha mognat i detta nya spel och tillsammans med sin son kommer spelare få utforska nordiska landskap, förmodligen med tillhörande gudar. Spelet har redan funnits i tankarna hos spelare ett bra tag, men det är skönt att se lite nytt från det. Det ska tilläggas att det här inte är intressant för att det är ytterligare en del i God of War – det här är intressant för att det är en ny take på spelserien, där både personligheten hos Kratos och gameplay verkar ha förändrats avsevärt. Som en del i sagan känns det därför ganska intressant att se vad det kan erbjuda.
3: Monster Hunter World
En av de mer intressanta sakerna som visades under presskonferensen var Monster Hunter World, en serie som utmärkt sig specifikt på Nintendos konsoler. Att se det hos Playstation känns riktigt fint. Spelet har en schysst premiss och som fan av Shadow of the Colossus och Dark Souls känns det tufft att få ett spel känns som en fet boss rush.
2: Days Gone
Efter diverse hype under den senaste tiden har vi fått lite gameplay från Days Gone som genast får spelet att kännas mycket mer intressant. De trailers som tidigare visats får det bara att kännas som ytterligare ett zombiespel. Personligen är jag extreeemt mätt på just zombiespel och om de ska locka mig behöver jag se lite story, röstskådespeleri och liknande. Det här var vad jag behövde, med andra ord.
1: Shadow of the Colossus
Den absoluta höjdpunkten strider mot mycket av det jag sagt tidigare, om hur jag uppmuntrar nya saker och är less på uppföljare som är samma sak, men herrejävlar…vi får Shadow of the Colossus till Playstation 4! Ett spel utvecklat av skaparna bakom Ico och det senaste Last Guardian, Team ICO. De har hittills bara gjort tre spel och alla tre har haft fantastiska miljöer och berättelser, för att inte tala om atmosfärer, men samtliga har lidit av bristfälliga kontroller. Shadow of the Colossus är ett spel som verkligen visar upp fantastiska landskap, men enorma fiender, men tyvärr blev det lidande av grafiska begränsningar. Nu kommer äntligen få en chans att visa sitt rätta jag i full HD. Om spelet släpps i 4K återstår att se, men att se det i den upplösning som PS4 erbjuder är fortfarande långt över ribban. Jag vill dock se att kontrollerna finslipas.