För de som inte har hört talas om Dear Esther så är det en atmosfärisk indietitel från en liten studio vid namn thechineseroom. Spelet är en tagning på berättande före spelande och leder spelaren genom en handling som berättas ju längre man kommer. När spelet gjorde debut till Mac via Steam så visade det sig att spelet kort därpå hade sålt fler än 100.000 kopior. Robert Briscoe delade glädjen på spelets officiella hemsida:
Jag medger att jag var lite osäker på vad jag skulle förvänta av försäljning av Dear Esther så fort det skulle börja säljas, det var vi allihopa – det fanns egentligen inga riktlinjer att följa vid den tidpunkten, så jag är extremt nöjd med att se hur många människor som gillar spelet, och viktigast av allt, att detta bevisar att spelare är öppensinta och ivriga till nya idéer och erfarenheter utanför begränsningarna inom ’traditionellt’ spelande. Tack till alla som har stöttat oss genom denna resa, och som förhoppningsvis kommer att fortsätta stötta oss i framtiden!