För femte året i rad håller mySafety Försäkringar i galan Årets Nätängel för att uppmärksamma de som motverkar näthat och på andra sätt bidrar till att nätet blir en schysstare plats att vara på. Bland kategorierna finns Årets Nätängel, Årets Nätängel Media, Årets Nätängel Gaming, Årets Nätängel för jämställdhet och Prinsparets Stiftelses hederspris till barn & ungdom. Priset för Gaming delas ut i samarbete med Svenska e-sportförbundet.
Prisutdelningen sker den 18 november på Nalen i Stockholm. Såhär beskrivs kategorin Gaming:
Datorspelande och e-sport är vår nya folkrörelse. Och det är många som ständigt kämpar för att mana till en god, positiv och konstruktiv ton i spelets värld. De här viktiga hjälteinsatserna vill vi uppmärksamma extra.
Finalisterna
Här är de fyra änglarna (en finalist består av fem personer) framtagna av juryn bestående av Max Horttanainen (ordförande, Svenska E-sportförbundet), Tomas Lyckedal (Chief Strategy Officer, Dreamhack), Andjela Kusmuk (SBDM, Amazon Web Services), Lillie Klefelt (Female Legends) och Linn-Marie Edlund (Nordsken).
Såhär presenterar mySafety Försäkringar de fyra finalisterna:
Henrik Jonsson
Med nära två decenniers erfarenhet från spelbranschen är Henrik en mentor och ledstjärna för många utvecklare. Genom att dela med sig av sin expertis och sitt nätverk lyfter han ständigt andra och hjälper dem att uppnå sina drömmar. Henrik är en förebild för oss alla och kämpar ständigt för att demokratisera de resurser som finns på marknaden och att skapa en inkluderande spelkultur med så stor mångfald som möjligt.
Silver Snipers
Gaming och e-sport har inga åldersbegränsningar. Silver Snipers har bevisat mer än några andra att ålder bara är en siffra och helt saknar betydelse för att träna, tävla och ha kul i e-sport. Genom sitt intresse och driv har de breddat målgruppen, förståelsen och acceptansen för svensk e-sport och visat alla vad det viktigaste inslaget i gaming handlar om – glädjen att spela tillsammans.
Linda Sandberg
Inte nog med att Linda Sandberg var en stark och viktig röst inom spelvärldens metoo-upprop #vispelarintemed – hon är dessutom en av våra starkaste krafter kring att sprida kunskap och förståelse kring gaming. Genom utställningen ”Play Beyond Play” på Tekniska Museet har hon bidragit till att otaliga föräldrar bättre förstår vad digitala spel egentligen är, men även öppnat upp museivärlden för en helt ny generation av unga.
Agnes Larsson
Få spel har haft sådan påverkan på världen som Minecraft. Och Agnes Larsson är numera en central del av framgångssagan. Med driv och glöd har hon visat mängder med såväl barn som vuxna glädjen i att skapa allt från sköldpaddor till lamor och hur digitala världar faktiskt kan föra oss närmre varandra även i verkliga livet. Med ständigt fokus på en hållbar spelkultur och ett tydligt miljötänk är hon en stark förebild som visar att spel är till för alla.