Många svenska föräldrar ser positiva effekter av barnens data- och tv-spelande, skriver EA i ett pressmeddelande. Nu vill de att dataspelandet även ska ha en plats som läroverktyg i den svenska skolan. Det visar en ny undersökning som Electronic Arts låtit genomföra.
8 av 10 svenska föräldrar med barn i åldern 0-16 ser positiva effekter med sitt barns spelande. Främst ger spelandet bättre språkkunskaper, bättre förmåga att lösa problem och bättre koordinationsförmåga. Nu vill de att data- och teve-spel inte bara ska ha en plats i svenska hem utan även i den svenska skolan.
När Sifo, på uppdrag av Electronic Arts, frågade svenskarna om de tycker att dataspel har en plats som läroverktyg i skolan svarade nästan hälften (46 procent) av de 2733 tillfrågade ja. Var fjärde (25 procent) svarade nej medan 29 procent svarade att de inte visste.
Bland de som har hemmavarande barn (859 stycken) var ännu fler vänligt inställda till dataspel som läroverktyg. Fler än tre av fem föräldrar (62 procent) med barn i åldrarna 0-16 tyckte att dataspel skulle vara ett läroverktyg i skolan.
– Det är nog lättare för föräldrar som dagligen kan se de positiva effekterna som spel kan innebära att också se hur skolan skulle kunna utnyttja dataspel i undervisningen, säger Christoffer Ring, nordisk PR-ansvarig på Electronic Arts.