Castlevania är en spelserie med lång historia och djupa rötter. För några år sedan bestämde ledningen på Konami att göra en omstart på serien. Berätta den från början med lite mer pompa och ståt. Man gav uppgiften till en relativt anonym studio i Spanien och resultatet blev det mycket omtyckta Castlevania: Lords of Shadow. Nu är det dags för spanska MercurySteam att avsluta trilogin de påbörjade med kommande Castlevania: Lords of Shadow 2 (det bärbara spelet Mirror of Fate är det andra spelet i sagan som knyter ihop 1:an med 2:an. Förvirrande? Ja, Castlevania är inte känt för sin enkelhet vad det gäller berättarkonst.)
Hur som helst skiljer sig spelet från äldre Castlevania-spel i och med att det är självaste ärkefienden Dracula som nu innehar huvudrollen. Med typisk emo-vampyrism ska spelaren leda Dracula mot målet och avslutet på Lords of Shadow sagan. Hur gör man det kan man då fråga sig? Genom att suga blod och piska töntiga riddare, så klart!
Observera att denna förhandstitt är baserad på demo:t som finns ute nu och eventuella ändringar kan ske innan release.
Vilken blodtyp är du? AB? Precis det jag är sugen på. No pun intended.
I en stor sal med röda mattor och tända ljus sitter en barbröstad Dracula på sin tron. Hängig och till synes trött på sin tillvaro smuttar har på blod i en silverbägare. Det skakar om hela slottssalen och damm faller från taket och de många ljuskronorna. Utan större bekymmer eller oro reser sig mörkrets furste för att möta de heliga soldaterna som bankar på hans dörr. Till slut bryter de igenom den tjocka porten och stormar in. Dracula låter de omringa honom, kanske hoppas han till och med att de kan avsluta hans miserabla existens. Men han tänker inte ge sig utan strid.
Piskandet kan börja.
Bekant men tight
Visuellt sett är Lords of Shadow 2 snyggt på ett gotiskt och dunkelt sätt men de inledande miljöerna som visas i demot känns bekanta från andra medeltida fantasy-spel och jag kunde inte rå för att känna mig uttråkad. Riddarna som fungerade som uppvärmning var bara att piska bort. Men ganska snabbt blev jag introducerad för två nyckelvapen: Void Sword för att hela skada och Chaos Claws för att krossa motståndarnas sköldar, vilket omedelbart gjorde striderna mycket roligare.
Stridsmekaniken påminner om andra actionspel, särskilt den hos en viss djävul som också hade ett blått och rött vapen på vänster respektive höger axelknappar. Kontrollen är också responsiv och tung på ett sätt som fick pulsen att öka och händerna att svettas. Bevis på MercurySteams goda sinne för strid övertygar redan några minuter in i demot, i en duell mot en flygande guldgosse. För att ha en chans behöver man läsa av bossens rörelser, lära sig hans mönster och vara precis i sitt utförande. När man börjat få häng på det hela skruvades tempot upp och striden fortsätter mot en mekaniserad jätte.
Var inte du med i Devil May Cry 4? Jo, jag tror jag känner igen dig. Kanske var det från Bayonetta.
Demot av Castlevania: Lords of Shadow 2 visar hur tight kontrollen är och striderna är utmanande. Det återstår att se om det ges tillräckligt med variation i fiendegalleriet och miljöerna och om storyn avslutar trilogin med fanan högt. Av det korta demot (ca 10 min) går det inte att göra en rättvis bedömning av spelets andra delar men än så länge verkar det lovande, om än lite för bekant.
Jag rekommenderar att pröva demot som finns att hämta på Playstation Network, Xbox Live och Steam om ni är intresserade.
Castlevania: Lords of Shadow 2 släpps den 28 februari till Playstation 3, Xbox 360 och PC.
[youtube id=”VgtztYmjVxg” width=”600″ height=”350″]