Förhandstitt DCS: AV-8B Night Attack V/STOL

Du känner säkert igen det. Flygplanet med den klumpiga kroppen och landningsställ på vingspetsarna. Likt en humla så ser det inte ut att kunna flyga över huvud taget. Så plötsligt lyfter det från marken. Rakt upp, som en helikopter. Det du ser är en Harrier som precis har använt sig av det unika VTOL-systemet.

Harriern kan vara det märkligaste stridsflygplan som nått produktionsstadiet. Tillverkat av det numera uppköpta bolaget Hawker Siddeley flög det för första gången i mitten av 1960-talet. Under Koreakriget hade de allierade lärt sig att start- och landningsbanor var känsliga mål och därför bestämde man sig för att titta på möjligheten att utveckla ett flygplan som kunde starta och landa helt vertikalt. Efter många år av utveckling så såg Harrier GR.1 dagens ljus i slutet av 60-talet. Under 80-talet kom den uppdaterade versionen AV-8B som introducerade en rad nya system, bland annat möjligheten att operera i skydd av mörker.

Flyg i lugn och ro

Nu har det äntligen blivit vi skribordsflygare som får chansen att leva ut våra drömmar som hovrande piloter. Detta i och med releasen av AV-8B N/A till DCS utvecklad av Razbam. Nu har jag flugit AV-8B N/A i ett antal veckor och jag måste säga att jag haft väldigt roligt. AV-8B skiljer sig markant från de andra flygplanen till DCS. Det är, likt A-10C, designat för att bekämpa mål på marken, en uppgift jag personligen anser vara rikligt rolig.

Say hello to my little friend!

Möjligheten att flyga väldigt långsamt ger Harrier-piloter helt andra förutsättningar jämfört med andra flygplan. Som pilot kan du i lugn och ro hitta dina mål och bekämpa dem på effektivast möjliga sätt. Som ni kanske förstår har den taktiken också en tydlig akilleshäl. Du blir ofta en lätt måltavla för fiendeflyg och SAM-missiler. Då AV-8B N/A trots allt är ett förhållandevis modernt jetplan så kan de ändå komma upp i relativt höga hastigheter. Du lär dock aldrig spränga ljudvallen, hur mycket du än försöker.

AV-8B N/A är den senaste versionen av Harrier och planet levererades i början av 90-talet till den amerikanska marinen. AV-8B N/A används fortfarande i USA och brukar allmänt vara uppskattat av de piloter som flyger det. Flygplanet har många moderna system som underlättar flygningen, så som rörlig karta och infraröd målkamera. Systemen underlättar operation i mörker, vilket också var ett av kraven under utvecklingen.

Inte helt färdigt ännu

Razbam har näst intill blivit ökända i DCS-kretsar då studions tidigare modul, Mirage M-2000C släpptes i halvfärdigt skick. Nu, över ett år efter releasen är Miragen ett av de mest uppskattade planen i DCS. Detta efter en rad uppdateringar och förbättringar. Nu upprepar sig samma visa och den version av AV-8B N/A som nu finns tillgänglig måste nog snarast ses som en early access snarare än en färdig produkt.

Razbams version av Harriern är otroligt vacker och mycket kärlek har lagts i texturer och cockpit. Dock så saknas fortfarande en hel del detaljer som drar ner upplevelsen en aning. Exempelvis så är radion inte fullt fungerande och den eftertraktade rörliga kartan saknas ännu. Även en del knappar i cockpit saknar animationer. Detta syns tydligast på trimmers och avtryckare som tycks fastfrusna i spaken.

Många knappar blir det… Utan instruktioner blir man lätt förvirrad.

Jag är ingen stridspilot och jag har givetvis aldrig flugit en Harrier i verkliga livet, men något säger mig att flygmodellen inte är helt färdigutvecklad. Harriern beter sig av naturliga orsaker inte som andra flygplan, men något säger mig att simulatorversionens flygmodell ännu inte är helt färdig. Ibland känns planet alldeles för lätt och det beter sig ofta underligt utan uppenbara skäl.

Personligen saknar jag dock allra mest intuitiva träningsuppdrag och en välskriven manual. Det är en monumental utmaning att lära sig ett helt nytt flygplan utan några som helst instruktioner. Då är det tur att Youtube finns. Flygarcommunityt är trots allt relativt stor. Och väldigt nördigt. Det finns redan flera videos med instruktioner om hur du hanterar AV-8B N/A och alla dess komplexa system. Jag längtar ändå tills vi får se träningsuppdrag och en kampanj där vi kan lära känna Harriern ännu bättre.

Det finns potential

Trots att Razbams AV-8B N/A fortfarande är i beta-stadiet så har jag haft väldigt roligt med flygplanet över Nevadas öken. Det är otroligt speciellt att lura bakom ett berg och vänta på att målet skall närma sig, något som annars bara är möjligt i en helikopter. De låga hastigheterna kräver ett helt annat tänk än man är van vid som pilot. Jag har ännu väldigt mycket att lära och det är fortfarande mycket som skall rättas till innan Razbam kan hävda att AV-8B N/A är komplett. Men när den dagen kommer tror jag utan tvivel att Harriern kommer att bli mångas favorit-modul till DCS. Jag törs gå så långt som att påstå att den kommer att göra de flesta A-10:or förarlösa, då det helt enkelt är roligare att vara Harrier-pilot.

Spel är ett kall och en passion. Inget är mer avkopplande från livet som småbarnsfar som ett riktigt förtrollande spel. En tur i flygsimulatorn eller ett riktigt bra rollspel är mina självklara förstaval.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.