Jag ska erkänna att jag varken har spelat vare sig första eller andra Dead Space, men jag blev nyfiken när vi blev inbjudna till en exklusiv förhandstitt av Dead Space 3 på Gamex tidigare i november. Jag blev införd i ett mörkt, varmt rum där jag tillsammans med en snubbe från Visceral Games får slå mig ned framför två TV-skärmar med en Xbox 360 vardera. På bild är spelets titel och vi är bara en knapptryckning ifrån att börja spela.
Den största förändringen från de äldre spelen är delvis designen, då monsterna ser lite otäckare ut och är lite aggressivare. När jag spelade så fick jag tampas med ett gäng necromorphs – för så heter dem, va? – som tyckte att det var roligt att springa mot mig på alla fyra i hög hastighet. Bland mina vapen var jag tvungen att använda en attack där jag kunde frysa dessa snabba monster så att jag i lugn och ro kunde peppra dem fulla med kulor. Problemet är bara att de till slut börjar komma från alla håll..
Det är mörkt, kallt och mystiskt. Huvudpersonen Isaac måste kämpa genom nedsläckta korridorer och mekaniska dörrar för att ta sig vidare mot sitt mål: Att hitta och förstöra källan till vad det är som förvandlar hyggligt folk till blodtörstiga missfoster. Till sin hjälp har Isaac den här gången polaren John Carver som inte riktigt har alla hästar hemma. Carver ser nämligen syner som Isaac inte ser, vilket öppnar upp för spelets starkaste punkt, co-op läget.
I co-op spelar spelare nummer ett som Isaac medan spelare nummer två tar täten som John Carver. Men eftersom Carver lider av psykiska problem så kan spelare nummer två se saker på sin skärm som Isaacs spelare inte kan. I min co-op genomspelning som Carver så kom vi exempelvis in i ett rum där jag såg massa enorma leksakssoldater utsprida i rummet, vilket enbart syntes på min skärm men inte på den andra. Lite längre fram så fastnade jag i en fantasivärld där jag fick skjuta monster, vilket på den andra skärmen såg ut som att jag stod och sköt löst omkring mig.
Co-op i Dead Space 3 känns innovativt och roligt, men jag kan inte saga att resten av spelet vare sig kändes eller såg annorlunda ut från de tidigare spelen, utifrån min lilla erfarenhet med dessa. Man pangar med sina pistoler och låtsas bli rädd åt uppenbara försök till skrämselattacker av monster som poppar fram ur tak och väggar, men det krävs mer än så för att imponera på mig. Hursomhelst så verkar det som at grafiken har fått en rejäl adrenalinspruta och enligt uppgift så ska det här spelet vara mer actionpackat än sina föregångare. Vi får se om några månader!
Dead Space 3 kommer att släppas den 8 februari 2013.