Årets attraktion på Comic Con Stockholm var utan tvekan Playstations tårtbit av golvet. Med fokus på Playstation VR hade de ett smörgåsbord av VR-titlar, några av dem satans bra också.
Under tiden Varvats chefredaktör Jonas låtsades vara Batman i några minuter, valde jag att testa skräcken i Resident Evil 7: Biohazard. Demot på plats satte mig i en sunkig stuga mitt i skogen, jagad av en argbigga. Premisserna var de värsta tänkbara och jag blev genast stressad och orolig. Jag kände mig som mitt i Blair Witch. Speltestet varade bara en kort stund men fick mina nackhår att resas när surkärringen svor efter mig. Föreställ dig din egen mamma, fast med smutsiga kläder, snedtänd och arg som fan, så förstår du hur rädd jag var.
Playstation VR kändes däremot lite klumpig i Biohazard eftersom man styr sig själv med en traditionell handkontroll. PS-VR bidrog med att jag kunde titta runt hörn genom att luta mig fram men när jag bara ville se mig omkring gick min högra tumme automatiskt på styrspaken, precis som i vanliga förstapersonsspel. Ovanan resulterade i att jag kände mig lite illa till mods de tillfällen jag behövde förflytta figuren. Kan man vänja av sig vid spelets kontrollschema blir förhoppningsvis sittningarna behagligare.
Över lag gav Resident Evil 7: Biohazard (smålustig titel med tanke på att serien heter Biohazard i Japan) bra vibbar, läs läskiga, och kan mycket väl bli ett Resident Evil-spel som återgår till seriens rötter. För första gången någonsin bland seriens huvudspel är Resident Evil 7: Biohazard ur förstapersonsperspektivet och ska göra skräcken mer intim. Närheten är verkligen in under huden när man spelar det i VR, som jag personligen fick uppleva.
Resident Evil 7: Biohazard släpps den 24 januari till Playstation 4, är kompatibel med Playstaiotion VR, Playstation Pro och HDR. Spelet släpps även till PC och Xbox One.