Årets spel 2013: The Last of Us

Under två mycket hemlighetsfulla år satt Naughty Dog bakom stängda dörrar och jobbade på The Last of Us. Inspirerade av BBC:s naturdokumentär Planet Earth som dokumenterade en myra som hade blivit smittad av en cordycepssvamp började idéerna att strömma fram. Svampinfekterade människor som blir tokiga monster hungrande efter människokött känns helt rätt och inte alls lika krystat som zombies.

Hajpen inför The Last of Us var gigantisk. Ryktet om den makalösa grafiken och den otroligt starka storyn spred sig som en löpeld över land och hav. Törsten var osläckbar, varenda kotte där ute ville ha spelet i sin samling.

Naughty Dog som har gjort spel som Crash och Uncharted hade ett rykte om sig att vara en seriös studio som inte gjorde något halvdant bara för att få ut spelet i tid. Det lades ner stora resurser på skapandet av deras nästa spel som skulle vara något helt nytt, något vi aldrig upplevt tidigare.

Vad skulle det vara för typ av spel frågade jag mig själv ett flertal gånger. Jag fick höra lite olika spekulationer från respektabla sidor på internet om att det skulle vara ett stort sandlådespel, ett förstapersons skräckspel samtidigt som andra sa att det skulle vara en rak och slät kopia av Uncharted. Ingen hade rätt. Inget kunde förbereda mig på vad som väntade.

Som en bomb slog det ner, en solig sommardag i mitten av juni. Längtan var över och äntligen skulle man få leva sig in i rollen som Joel och ge sig ut på det mest makalösa äventyret som Playstation 3 någonsin hade skådat. Bandet man utvecklade med Joel och Ellie är det djupaste jag sett i ett spel, aldrig förr har jag fällt så många tårar, aldrig förr har jag fruktat så för ett artificiellt liv och aldrig förr har jag suttit så spänd och helt fastklistrad vid skärmen som jag gjorde den 14 juni 2013.

Hederomnämnade: The Legend of Zelda: A Link Between Worlds The_Legend_of_Zelda_A_Link_Between_Worlds_NA_cover

Nej, det verkar inte som Nintendo kan misslyckas med sina spel om den unge äventyraren Link och den vackra prinsessan Zelda. Ett av årets absolut bästa spel släpptes inte till någon av de dominerande konsolerna på marknaden. Istället vad det den bärbara maskinen 3DS som blev förärat med det storskaliga äventyret The Legend of Zelda: A Link Between Worlds. I ett för serien helt nytt upplägg tilläts spelaren utforska Hyrule och det mörka Lorule precis som man själv önskade. Ett annat genidrag var att ge Link möjligheten att förvandla sig till en tavla och på så sätt transportera sig till annars onåbara platser. Hela A Link Between Worlds andas nytänkande och ger oss förhoppningar om att Nintendo kommer att fortsätta släppa makalöst bra spel under många år framöver.

0 Delningar

2 Kommentarer

  1. Årets spel e nästan årets underdrift, jag tycker det e ett av de bästa spelen jag någonsin spelat faktiskt! 🙂

    Svara
  2. Fast grejen är ju att bortsett från manuset är det ju Uncharted i en annan kostym. Det är ju samma klättrande och skjutande, fast med smygande som en ny ingrediens.. :p

    Svara

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Min största skräck som liten var att jag skulle växa upp och glida ifrån mina kära spel men istället utvecklades mitt förhållande till spelandet och jag är nu mer inbiten än någonsin. Jag brinner för sportspel, adrenalinfylld racing och snygga FPS spel.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.