Årets besvikelse 2013: Battlefield 4

Kriget mellan krigsspelen pågår fortfarande, men av jättarna Battlefield och Call of Duty har ingen släppt något banbrytande under det gångna året. Jag försöker verkligen tycka om båda serierna, men den nära totala bristen på nytänkande och mängden tveksamma designbeslut skrämmer bort mig gång på gång. Jag måste dock erkänna att om jag måste välja mellan de två så är det Battlefield jag tenderar att luta åt, om bara för att jag föredrar deras spellägen. Tyvärr visade det sig i år att det spelet jag ansåg hade störst potential också var kapabelt till de största tabbarna, så låt oss se var Battlefield 4 trampade snett.

Det första problemet är, ännu en gång, bristen på innovation. På papperet ser Commander mode och Levolution häftigt ut, men båda är saker de faktiskt introducerat tidigare och bara återinför aningen mer tillputsat. Commander mode dök först upp i Battlefield 2142 och tillåter en spelare att sätta sig i rollen som kommendör och ge order till spelare, observera slagfältet från ovan samt släppa ner förnödenheter som fordon och vapen. Inga problem där, idén är solid. Frågan är i detta fallet snarare varför dom tog bort läget från första början. Mer kritik kan läggas på Levolution, något som dök upp redan i Battlefield: Bad Company, om än i mindre skala. Detta innebär i korthet att banorna går att förändra under spelets gång; Byggnader rasar, rum mörkläggs, billarm går igång. Som sagt: Ser fint ut på papperet, men genomförandet lyckades inte riktigt. I många fall slutar en match med att banan, nu fri från upprätstående byggnader, bara är ett platt, dammigt fält. Mer än en gång har jag sett spelare bli rent förbannade på de personer som får för sig att förstöra byggnaderna på grund av detta.

battlefield-4-shanghai
Byggnader faller sönder lika snabbt som koden.

Är detta nog för att bli utnämnt till årets besvikelse? Nej, deras största tabbe var i skicket som spelet släpptes, med otaliga buggar som ledde till både glitchar och krashar på samtliga plattformar. Problemen var så stora att flera företag har gått in och stämt EA för bland annat falsk marknadsföring, hemlighållande av information angående Battlefield 4’s faktiska skick ifrån deras investerare samt flertalet falska påståenden som sagts om spelet ifråga under det senaste halvåret. Detta har lett till att DICE har fått ställa alla andra projekt, däribland Mirrors Edge, Star Wars:Battlefront samt DLC till Battlefield 4, på sparlåga tills dess att problemen är lösta. Alltså har de inte bara med Battlefield 4 gjort sina egna spelare besvikna, utan även de fans som väntar på deras kommande titlar.

Hedersomnämnande – Total War: Rome II

Total-War-Rome-II-coverHedersomnämnandet här går till en tidigare buggfest under året. Den efterlängtade uppföljaren till Total War: Rome var det mest förhandsbokade spelet i hela Total War-serien så mer än en person blev frustrerad på skicket som spelet levererades i. Med buggade texturer, regelbundna krasher, dålig nätkod och en knappt fungerande AI behövdes inte mer för att spelarbasen skulle bli förbannad. Det är idag patchat till spelbart skick, men när det lanserades var Total War: Rome II en stor besvikelse.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Öländsk ordvrängare och speldesigner. Tillhör den generation och demografi som växt upp med spel och genom detta haft möjlighet att på nära håll se mediet utvecklas. Slår mig gärna ner med någon form av onlinespel, vare sig det är ett RPG, FPS, MOBA eller MMO. Kan jag spela med, eller i alla fall interagera med andra personer så trivs jag som bäst.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.