Välkommen till 70-talets USA i oljekrisens era
70-talet är intimt förknippat med disco, hippies, utsvängda byxben och Vietnamkriget. Men en händelse som fick oerhörda konsekvenser för världsekonomin var oljekrisen under hösten 1973. Biltrafiken stod i princip stilla och det talades högt om att ransonera det ”svarta guldet”. Ett halvår senare var krisen avblåst när OPEC-länderna bestämde sig för att öppna oljekranarna igen. Men tänk om krisen aldrig löstes och blev permanent?
Den alternativa historieskrivningen präglar PC-spelet Interstate ’76 som släpptes våren 1997 till en hugad publik. I den här tolkningen har USA hamnat på ruinens brant. Rättsväsendet har nästintill kollapsat, vilket banat vägen för privata rättskipare att ta lagen i egna händer. Som svar på statens oförmåga har tungt beväpnade automobila enheter bildats. Från förarsitsen sprider de rättvisa, kula för kula, missil för missil.
En dag hittas en av dessa lagförare – Jade Champion – mördad på ett skrotupplägg. Tillsammans med en vän tar brodern Groove upp jakten på mördaren genom de karga landsvägar som präglar den amerikanska södern.
Gasa tills det rasar – eller sprängs i småbitar
Spelet tillhör en kategori som kallas för ”vehicular combat” där spelaren enbart rattar ett fordon som handlingen fortlöper genom. Här gäller det att ratta bilen och ha ihjäl sina motståndare med maskingevär som missiler. Tempot är stundvis högt och reflexerna måste vara illsnabba för att inte hamna på pottan. Spelaren navigeras under handledning av partnern Taurus där båda genomför uppdrag som kommer närmare storyns klimax. Stundvis broderas berättelsen mer vidlöpande i samband med korta filmsnuttar.
Interstate ’76 bygger för övrigt på samma grafikmotor som Mechwarrior 2. Flera i utvecklingsteamet hade sin bakgrund från det sistnämnda spelet, vilket märks på designen och upplägget. Den fartfyllda upplevelsen gör spelmekaniken än mer roligare att erfara. Det blir aldrig långtråkigt mellan varven, även om transportsträckorna stundvis kan bli utdragna. När solokampanjen var avslutad fanns alternativet att fortsätta bataljen online, vilket var ganska nytt vid den här tiden.
En rosad oslipad diamant
Interstate ’76 vann mycket positiv respons i spelpressen. Kritikerna ansåg att spelet var roligt att spela och hade en krydda som gjorde att titeln stod ut i mängden. Dock var man inte speciellt förtjust över den trassliga sparfunktionen, de ödsliga landskapen, den bökiga kameran samt bristen på 3D-stöd. Men i överlag var spelet tillräckligt bra för att överskugga sina tillkortakommanden. Åtskilliga gånger var Interstate ’76 nära att vinna förstaplatsen i åtskilliga kategorier, som tyvärr snuvades av en konkurrent.
Spelet fick en expansion och en uppföljare två år senare. Som grädde på moset köpte filmbolaget 20th Century Fox upp rättigheterna att föra titeln till vita duken. Projektet rann dock ut i sanden.
Nästa söndag är det återigen dags att besöka den amerikanska södern med Redneck Rampage. Missa inte det!