Glömda gamla spel: Redneck Rampage

Spänn fast ditt säkerhetsbälte för nu är det dags att ta kärran till USA:s sydstater och peppra bondlurkar, sheriffer och utomjordingar med hagelbössa. Redneck Rampage hymlade inte med sitt bonniga munläder och spektakulära upptåg.

Välkommen till Arkansas!

Redneck Rampage var en udda fågel som gjorde entré med buller och bång en varm aprildag 1997. Utvecklaren Xatrix Entertainment släppte lös bonnläpparna Leonard och Bubba för att leta reda på sin stulna grissugga Bessie. På vägen dit kantras motståndet av allsköns fiender som studion slängde ihop till höger och vänster. Det är skjutglada poliser, smäckra rymdvarelser och taniga gubbar med för lite hår på skallen. Allt var tydligt inramat under ett hillbilly-tema där musiken bidrog till den amerikanska ”södern”-känslan.

Förutom det helspejsade upplägget bakade studion in en ovanlig funktion för hälsomätaren. Livmätaren fylls på med alkohol och mat. Likaså fylls en alkoholmätare när den hembrända vätskan intages. Fylls kistan alldeles för mycket blir spelaren full, får svårare att hålla balansen och slutligen däckar under en kort stund. Under den tiden är man helt försvarslös. Konsten är att balansera livmätaren för att alkomätaren inte ska sticka iväg alldeles för mycket.

Redneck Rampage är inget run n’ gun-spel där man väller fram som en adrenalinstinn pansarvagn. Här gäller det att smyga fram försiktigt och planera attackerna från säkert skydd. Fienden utdelar mycket skada vid närkontakt. Vapenfloran varierar från det klassiska hagelgeväret till ett armborst där en dynamitkagge fick utgöra ammunitionen. Beväpningen till trots var det lätt att tappa bort sig på de stora labyrintformade banorna. Nycklar skulle inhämtas för att låsa upp stängda passager, vilket slutade med onödig frustration.

Expansionerna

Redneck Rampage drog inte till sig något större uppmärksamhet i samband med lansering. Även om spelet inte var någon tiopoängare spelmässigt gavs en rad expansioner (plus en uppföljare) ut. Skulle inte spelare fortsätta utforska Arkansas träskmarker så var det utrymme för jakt och racing. Xatrix skulle fortsätta ge ut spel (bland annat den mörka actiontiteln Kingpin) innan bolaget bytte namn, köptes upp av Activision och slogs ihop med den närstående studion Treyarch.

Nästa söndag ska den påkostade PC-titeln Bioforge hamna under luppen. Missa inte det!

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Hösten 1993 introducerades jag till spelvärlden med ett SNES och Super Mario World. Sedan dess har konsolerna och spelen rullat på genom åren. När jag inte spelnördar arbetar jag som lärare och tränar på gym. Anser att Resident Evil 2, Super Mario 64 och The Legend of Zelda: Ocarina of Time är de bästa spel som gjorts.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.