Ny undersökning från Xbox visar hur svenska spelare håller kontakten med hjälp av Xbox Game Pass, med medlemmar som är mer benägna att hålla kontakten med vänner och familj via spel regelbundet, jämfört med icke-medlemmar.
Efter den senaste utannonseringen att Xbox Game Pass nu har 18 miljoner medlemmar över hela världen, visar denna nya undersökning, baserad på ett urval av 2,000 spelare över hela Sverige, en översikt för hur spelare uppfattar och engagerar sig i prenumerationstjänster för sin underhållning. Undersökningen visade att över hälften (59%) av spelarna i Sverige spelar multiplayerspel online minst en gång i veckan. Under tiden ökar denna siffra för Xbox Game Pass-medlemmar, som är mer sociala och engagerade i olika typer av spel totalt sett och är betydligt mer benägna att spela multiplayerspel online (14% mer troligt) samt att spela spel online med både sin familj (14% mer troligt) och vänner (15% mer troligt).
Undersökningen visar också att prenumerationstjänster för underhållning är mer av en grundpelare i vardagen, där 97% av spelarna i Sverige har tillgång till en underhållningsprenumeration (ger tillgång till filmer, TV, musik etc.), och 70% av respondenterna har också en aktiv spelprenumeration. När man tittar på hur ofta svenska spelare konsumerar olika innehåll via prenumerationstjänster säger mer än två tredjedelar att de tittar på film/TV (71%) och lyssnar på musik (71%) via prenumeration minst en gång i veckan. Medan spelprenumerationer fortfarande är relativt nya, när vi tittar på engagemang, är de nära på ikapp de andra underhållningstjänster som har funnits mycket längre. Hälften (49%) av svenska spelare spelar redan spel via en prenumerationstjänst minst en gång i veckan, vilket ökar avsevärt till 72% av svenska Xbox Game Pass-medlemmar som spelar spel genom tjänsten minst en gång i veckan.
”Spel har en unik kraft att föra människor samman, och det är otroligt att se hur Xbox Game Pass spelar en värdefull roll för så många människor i hela Europa som använder spel som ett sätt att hålla kontakten med vänner och familj regelbundet”, kommenterar Ryan Cameron, Director Xbox, EMEA
Enligt undersökningen är den främsta anledningen till att svenska spelare registrerar sig för en ny prenumerationstjänst, vare sig de är för spel eller bredare underhållning, främst tillgången till mycket annat innehåll, med 53% som säger att detta är den främsta anledningen till att ansluta sig till en ny prenumerationstjänst. Andra huvudsakliga skäl att registrera sig för en ny tjänst inkluderar en enkel installationsprocess (55%) och omedelbar tillgång när det släpps nytt innehåll (47%).
Xbox Game Pass erbjuder spelare mer val och möjlighet att upptäcka, uppleva och hålla kontakten genom spel. Xbox Game Pass har ett bibliotek med över 100 fantastiska spel att upptäcka, från plattformsspel och racingspel till actionäventyr, online multiplayer och allt däremellan. Biblioteket uppdateras ständigt med nya spel som läggs till inklusive spel som släpps samma dag som de lanseras från Xbox Game Studios, stora AAA-spel, tillägg av Bethesda Softworks-spel (nya i Xbox-familjen) och fantastiska ID@Xbox-spel. Xbox Game Pass Ultimate är tillgängligt på konsolen, PC och Android-mobila enheter från molnet (beta).
Enligt undersökningen säger spelare i Sverige att deras favoritgenrer är first-person shooter, actionäventyr och plattformsspel. Xbox Game Pass-biblioteket[2] innehåller fantastiska titlar vi vet att lokala spelare kommer att älska, inklusive förtrollande plattformsspel som Ori and Will of the Wisps, äventyrsspel som Minecraft Dungeons, RPG-shooters som Outriders och first-person shooters som Battlefield V.