Artikeln är ett betalt samarbete:
Hur ser framtidens spel ut?

Många teknikbranscher har under några år haft en ständigt ökande och växande popularitet. Många beskriver tiden som allt snabbare. Det beror också på att du alltid har något att sysselsätta dig med och fördriva tiden. Det spelar ingen roll om du läser en roman på din elektroniska bok medan du väntar på nästa buss eller spelar spel på din mobiltelefon medan du sitter på tåget. Numera har människor alltid en uppgift.

Men denna lediga tid kan också användas på ett helt annat sätt. Ständig tillgång till internet var som helst gör det också möjligt att spela casino var som helst. Många kasinoägare föredrar till och med att använda ett nätcasino i stället för att behöva tillhandahålla en riktig byggnad med dyra spelautomater. Spelare som vill prova detta för första gången är främst intresserade av casinon utan konto, de kan utan problem pröva lyckan på en mängd olika virtuella spelautomater. Ägarna behöver bara betala en bråkdel av vad det skulle kosta att bygga ett fysiskt kasino.

Men oavsett vilken bransch eller vilka konsoler det handlar om, gynnas alla av det ökande antalet spelare. Detta gör naturligtvis att utvecklare, designers och alla andra som är involverade i skapandet av ett spel kan lägga sin energi på processen att ta fram nya spel på marknaden. Men att förbättra befintliga spel står också högt på deras lista. Tekniska framsteg ger dem ofta ett helt nytt tillvägagångssätt. Detta gör i sin tur att fler och fler casual gamers blir en aktiv hobby. Men vilka förändringar kommer att ske i branschen under de närmaste åren? Men ännu viktigare är frågan om och hur länge boomen kommer att fortsätta?

Från isolerad hobby till erkänd sport

Många känner fortfarande till de numera föråldrade stereotyper som dyker upp i huvudet när det gäller spelande. Även om många fortfarande tänker på den finniga pojken med stora tänder och alldeles för stora glasögon, är det inte längre så. Under tiden kan spelandet ses som en starkt representerad hobby, som ett tidsfördriv för alla. En av de viktigaste orsakerna till detta är att det har blivit mycket enklare att spela. Allt som krävs är enkel teknik som du kan beställa eller köpa i en butik precis när du behöver den, och du kan börja.

Men det är inte bara att förvärva den som blir lättare. I dag kan du själv ställa in allt du behöver och behöver inte längre en expert. Otaliga instruktioner och frestelser finns nu på nätet. Av alla, för alla. Men även smarttelefonen, som nästan alla bär på kroppen varje dag, gör livet enklare på många sätt. Du kan inte bara få hjälp snabbare. Du är alltid uppkopplad och har otaliga möjligheter. Du kan också spela många spel direkt från din smartphone.

Naturligtvis finns det bara utvalda spel med mycket mindre resursbelastning där. För de riktigt stora och populära spelen behöver du fortfarande en viss utrustning i dag. Och det kommer inte att förändras under de närmaste åren heller. Vare sig det handlar om virtuell verklighet eller om allt mer avancerade spel som samtidigt verkar allt mer verkliga har de en allt större gemenskap. Även utgivarna ser detta och fortsätter att utveckla spel flitigt. Detta ökar i sin tur marknaden och samtidigt finns det fler och fler erbjudanden för olika målgrupper.

Onlinespel är framtiden

Denna utveckling motverkas av molnspel. Den här tekniken fungerar på samma sätt som att streama filmer eller titta på videor. Här lagras spelet och all dess data på leverantörernas servrar och den nödvändiga koden körs där. Detta innebär att nästan alla har möjlighet att spela alla spel de kan tänka sig. Här blir hårdvarans betydelse allt mindre. I gengäld blir en stabil och fungerande internetuppkoppling naturligtvis allt viktigare.

Särskilt när data körs på molnspelsleverantörernas servrar behöver du en stabil internetuppkoppling för att kunna spela spelet smidigt på din egen skärm i slutändan. I vissa länder är detta den problematiska punkten. Utbyggnaden av snabbt internet har försummats under lång tid och till skillnad från små paket som distribueras på internet och till andra spelare under spel måste större filer med viktig information laddas ner och synkroniseras på nytt när det sker förändringar.

Därför blir det allt viktigare med ett snabbt och pålitligt internet. I dag finns det redan en handfull leverantörer som erbjuder denna tjänst. Användarna däremot är sällan att hitta, och därför fortsätter antalet lönsamma leverantörer att minska för tillfället. Men molnspel är inte bara till för att spela fler och fler spel som ställer stora krav på den egna hårdvaran.

En del har också svårt att begränsa sina spelupplevelser med olika operativsystem och ibland tillhörande arkitekturstrukturer. Med den här tekniken behöver utvecklare bara skapa spel för ett operativsystem och många kan spela det.

Framtida teknik

Men det största som kommer att synas i spelvärlden under de kommande åren är förmodligen många nya och spännande tekniker. Detta kan skapa många intressanta spel som kommer att ta över marknaden med bättre grafik och mer spännande berättelser.

För några år sedan kunde man se den här funktionen med virtuell verklighet. Innan de lanserades för spelare användes de ofta inom medicinen. Mycket forskning har gjorts på detta område. För vissa spelare är de nu en fast del av den dagliga spelrutinen och används regelbundet. På samma sätt som 3D-filmer uppfattas spel som mycket mer verkliga, vilket övertygar många att köpa dem.

Med teknik som virtuell verklighet står alla dörrar öppna för nya innovationer på båda sidor, spelutvecklare och spelare. Med VR-glasögon kan spelaren vara direkt i spelet och upptäcka nya fantasivärldar. Ofta används ny teknik på känsliga områden, t.ex. medicin, på grund av de höga anskaffnings- och driftskostnaderna. Det är först när de har vidareutvecklats och är användbara för alla även i fråga om pris som de kommer ut på marknaden. Vi kan därför vara mycket nyfikna på vad framtiden kan föra med sig.

Vad tycker du?

0 0

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.