Google blir stadiga i gaming – med Google Stadia

Det har tisslats och tasslats om Googles Project Stream sedan förra året, och nu har vi äntligen fått reda på vad det handlar om. Utannonserandet kom under Game Developers Conference i San Fransisco av ingen mindre än tidigare Xbox-chefen Phil Harrison. Projektet har fått namnet Google Stadia och ska på allvar tävla mot PC, Xbox och PlayStation som en gamingplattform.

Google lovar runt

Precis som projektets namn antyder så är det här ingen fysisk spelmaskin det är på tal om, utan streamingteknologi som ska leverera upplevelsen till spelaren direkt, utan vare sig lokala nedladdningar eller fysisk media. Det hela är tänkt att gå via snabb molnbaserad mjukvara med låg latens. För hårdvaran står Google själva – något de slog sig själva om bröstet för redan i höstas. Då demonstrerades gameplay från Assassin’s Creed Odyssey, direkt i Google Chrome. Latensen ska enligt Kotaku ligga på 40 millisekunder eller mindre, med en ständigt strömmande nedladdning på 15 megabit per sekund.

Tjänsten ska även ge spelare möjligheten att hoppa in i ett spel när och var som helst inom ett par sekunder (så länge en internetanslutning finns, det vill säga). Om du till exempel tittar på en spelare som streamar något som intresserar dig, kan du snabbt och enkelt hoppa in i samma spel, på samma plats – ja rentutav i samma spelsession via något som kallas ”state share”. State share ska fungera som en delning av en sparfil, fast via länk.

Och runt

Allt detta ska Google kunna leverera i 4K-upplösning och 60 bilder per sekund, redan vid lansering. Syftet är alltså att ta bort den barriär som hårdvaran utgör och låta även den klenaste maskin spinna de nyaste spelen. Hur hög hastighet som krävs för internetanslutningen är i dagsläget ett ämne som tassas kring (15 mbit/s är antagligen i underkant), vilket man så klart kan tolka som att det kanske inte är dags att sälja sina andra spelmaskiner riktigt ännu.

På utannonseringen av Stadia visades bland andra Doom Eternal upp, men enligt Harrison ska över 100 studior arbeta på spel till plattformen i dagsläget. Bethesda och Ubisoft har gått i bräschen för Stadia och sagt att man har innehåll under utveckling. Inte många specifika titlar här alltså, men mer detaljer är utlovade redan till sommaren. Tills dess får vi se om konkurrenten Microsofts egen molnstreaming xCloud kommer att göra sin entré. Oavsett vad kan vi nog konstatera att streaming är en nyckeldel av framtidens gaming. Det krävs bara rätt teknologi och en antagligen mer än dräglig internetanslutning.

Och på tal om hårdvara

Stadia ska kunna springa på vilken skärm som helst, är tanken. TV, paddor, telefoner och laptops ska samsas på samma spelplan. Alla kontrollmetoder som redan erbjuds ska fungera, men Google kommer även att släppa sin egen handkontroll, fantasifullt kallad Stavia controller. Denna kontroll kommer att anslutas direkt till ditt WiFi och är utrustad bland annat med en delningsknapp, en assistansknapp och en mikrofon. Allt för att kunna låta spelaren dela sina upplevelser direkt via YouTube, eller be om hjälp via Google Assistant.

En sammanfattning av presskonferensen finns länkad i sidhuvudet (tack till TechInsider) om man vill gotta ned sig mer i detaljerna.

Vad tycker du?

2 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.