Hur mycket jag än älskar Destiny finns det en sak som irriterat mig – och tusentals andra spelare – vi tappar ammo! Sedan spelet släpptes i september förra året har det funnits en bugg som gjort så att spelare tappat ammunition till deras raket- och maskingevär när de har dött, lämnat ett uppdrag eller under filmsekvenser.
Buggen är inte så påtaglig när en spelar enklare uppdrag eller patrullerar, men under raider eller svårare åtaganden som heroic weekly eller daily mission blir det frustrerande att förlora eldkraft när en råkar dö av misstag. Det enda sättet att kringgå denna bugg är att inte använda rustning som ökar den maximala ammunitionskapaciteten för tunga vapen – det är alltså endast med den här typen av rustning som buggen uppstår.
För att belysa hur frustrerande detta är i end game ska jag måla upp min och min spelgrupps situation när vi raidar Crota’s End (CE) på hard mode:
Det är starkt rekommenderat att vara lvl 32 när en raidar CE på hard, eftersom fienderna där inne är upp till lvl 33 och varje lvl i differens påverkar skadan med ca 30%. Det bör också noteras att lvl 32 är den högsta möjliga lvl just nu.
Det enda sättet just nu att bli lvl 32 är med utrustning från CE normal, där alla klassers raidskor alltid har ökad ammunitionskapacitet för tunga vapen.
Eftersom skadan är minskad blir tunga vapen som raket- och maskingevär som Gjallarhorn en nödvändighet för att i huvudtaget kunna besegra fiender i raiden. När gruppen sedan wipar, vilket är oundvikligt, förlorar alla i gruppen med raidskor massor med nödvändig ammo. Detta resulterar i en ond cirkel då det blir ännu svårare att överleva.
Det finns ammopaket att köpa, men dessa kostar över 900 och när en spelare har vapen och utrustning att uppgradera för samma valuta, blir dessa ammopaket få.
Prisa gudarna, en lösning är på väg!
Inatt meddelade utvecklaren Bungie på sin blog att en lösning snart är inom räckhåll. Jon Cable, spelutvecklare på Bungie, har kommit på en lösning som kan täppa till hålen i ammofickorna – förhoppningsvis också utan att skapa flera problem. Han säger i bloggen att den här buggen är mycket komplex och svårare att åtgärda än vad många tror. Just nu håller lösningen på att testas och förhoppningsvis har vi den implementerad i spelet vid månadsskiftet.
Äntligen!
Källa: Bungie.net