En undersökning beställd av HP visar hur pandemin påverkat datorspel runt om i världen. De svarande fick fick frågor om sitt beteende och sina uppfattningar om TV-, datorspel och e-sport i samband med pandemin. Resultaten visar föra förvånande att fler människor än någonsin spelar dator- och tv-spel. Samtidigt visar också undersökningen att de senaste två pandemi-åren har förändrat vem vi spelar med, varför vi spelar och vad vi vill ha ut av våra spelupplevelser.
Eftersom människor både hållits åtskilda och behövt stanna hemma under de senaste två åren har spelandet blivit ett nytt sätt att tillbringa kvalitetstid med sina nära och kära. Två tredjedelar (65 %) av spelarna i EMEA spelade tillsammans med sin familj och 9 av 10 tänker fortsätta att göra det på samma nivå i framtiden. En av tre spelare i EMEA planerar till och med att spela ännu mer med sina familjemedlemmar.
Undersökningen visar också att vi spelar för att må bättre. På flervalsfrågan ”Varför spelar du?” svarade de tillfrågade att de spelar av skäl som att det förbättrar ens mentala hälsa och för att minska tristessen. För majoriteten (67 %) av spelarna i EMEA har spelandet uttryckligen blivit ett sätt att umgås med andra, till den grad att endast 16 % säger att de vanligtvis spelar för sig själva. Undersökningen visar också att att 33 % av alla människor i EMEA spelar. 44 % är kvinnor och de flesta (64 %) är äldre än 35 år. En annan intressant siffra är att 16 % av spelarna i EMEA över 60 år.
Det är ingen hemlighet att skärmtiden och tv-och datorspel har ökat i samband med att länder tvingats stänga ner stora delar av samhället. Samtidigt förtydligar och bekräftar detta en trend som pågått under lång tid. Det som är nytt är att det nu blivit en av våra huvudsysslor och att vi gör det för att det är något som får oss att koppla av och framför allt visar det att vi mår bättre mentalt av att spela, vilket går emot den föråldrade uppfattningen att spelare är isolerade.
Stefan Bergdahl, vd på HP Sverige.
Gamers spelar för att bli bättre
Undersökningen avslöjar också andra, mer sofistikerade och meningsfulla motiv bakom de moderna spelarnas val av tidsfördriv – utöver vårt behov av kontakt och välmående. En betydande majoritet (62 %) av spelarna i EMEA spelar tv- och datorspel för att bli bättre.
Med fler som spelar och den pågående tillväxten och kommersiella framgången för e-sport och streamers har uppfattningen om professionellt spelande och arbete inom datorspelsindustrin förändrats. 78 % svarande uppgav att de nu känner sig mer positiva till spelande som ett eftersträvansvärt karriärval jämfört med innan pandemin. Totalt strävar nästan tre av tio personer att göra karriär inom spelbranschen.