Hundra Dagar Master System #56: Marble Madness

Nu ska vi ha kul!

Wow, här har vi en riktig formatresenär; Marble Madness har rullat in på inte färre än 20 olika plattformar. Självklart är Master System en av dem, och det skrivs inte mycket om det. Wikipedia-sidan känns bara precis vid Master System-porten, och SMS Power hjälper inte mycket mer. Men med ett soundtrack arrangerat och/eller komponerat av Matt Furniss kan det väl ändå inte vara helt fel, eller?

Jag ska tillstå att det här är min första rodeo med Marble Madness över huvud taget. Med andra ord har jag ingen aning om hur Master System-versionen beter sig gentemot sina 19 övriga versioner, vilka inkluderar bland annat arkadoriginalet, ett antal SEGA- och Nintendo-maskiner samt en drös mer eller mindre kända hemdatorer. Jag förväntade mig ett primitivare Super Monkey Ball, och det var väl vad jag mer eller mindre fick.

Manualen påstår att du kan öka hastigheten på kulan med knapp 2, men den far med osanning. Jag såväl som den här brittiske YouTubern kan bekräfta att ingen fartökande åtgärd finns att tillgå alls i Marble Madness på Master System. Vilket är synd, för även om kontrollen är allt annat än precis, hade det varit mycket välkommet att kunna rulla förbi de fruktansvärt irriterande dammsugarna på bana 4.

Marble Madness är fort över om du vet vad du gör, men kulfysiken är ju tyvärr allt annat än just kul. Kanske är det därför Master System-versionen inte har en fartökare? Här finns hur som helst sex banor, och du måste nästan klara dem alla i en sittning om det ska gå. Här finns ett enkelt knep för att få välja bana, men med tanke på att starttiden är så ofantligt kort (25 sekunder på ”lättaste” svårighetsgraden!?) då är det lika bra att bara göra om hela alltet. Ett ordentligt övningsläge för varje bana hade välkomnats med fanfarer.


I slutänden klarade jag åtminstone alla banor utom den sista. Jag nöjer mig nog där så länge. Marble Madness kanske är värt att återbesöka någon gång i framtiden. Med Mega Drive-kontroll var ju till och med styrningen faktiskt rätt överkomlig, eller åtminstone möjlig att vänja sig vid.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.