Succé-utställningen Game On 2.0, som nyligen landade på Tekniska Museet i Stockholm, har inte bara lockat till sig massvis med besökare och journalister, utan även representanter från Sveriges regering. Idag var det handelsminister Ewa Björling som ville supa in gamingkultur när den är som bäst. Varvat fick äran att prata lite med henne efter utställningen!
Ni har nu varit på Game On 2.0, vad är era intryck från utställningen?
– Det var fantastiskt, och framförallt att se så väldigt många glada människor på en gång. Vuxna och barn av alla åldrar. De tar emot ungefär 3000 besökare om dagen, berättade de. Och det är fortfarande kö för att få komma in (kl 15). Det var jätteroligt att titta på spelutvecklingen – från det allra första spelet som kom ut -72, som min pappa köpte till mig när jag var liten, som hette Pong.
Gör Tekniska Museet rätt i att ställa ut datorspel?
– Ja verkligen, verkligen! Det här är ju en utställning som vandrar runt i värden. Den utställningen ska vara här ända till april.
Den svenska speljournalistiken har uppmärksammat ert intresse för spelindustrin, den svenska framför allt, vad är syftet med detta besök på Game On?
– Vi försöker att främja kreativa näringar generellt och vi har också satt upp en främjarkalender där vi väljer ut en specifik månad för att främja och stötta olika kreativa näringar. Oftast hänger dessa ihop med ett större event. T.ex. hade vi gaming i juni då det var E3-mässa i Los Angeles. Allting händer inte under samma månad, så att säga, men det här tyckte vi ändå var en spännande utställning som vi själva ville se.
Jag pratade med några sympatiska tjejer här på Gamex, de studerar- och utvecklar spel vid Uppsala Universitets Department of Game Design: Campus Gotland. Vad anser ni om den formen av skolgång och vad det kan leda till?
– Vi säger såhär, vi har en hel del utbildningar inom det här området. Det som är spännande just med gaming är att det involverar flera andra kreativa näringar. Det är innovativt, det är kreativt och det är mycket it-teknologi. Det är en väldigt bra kombination för att visa hur Sverige ligger i framkant när det gäller innovativa lösningar. Och jag vet ju att de som utvecklar datorspel vänder sig till flera olika branscher. Det handlar både om litteratur, musik, film och att de hämtar inspiration från varandra.
Finns det några planer för statliga bidrag eller ekonomiska sanktioner för svenska spelföretag som vi har sett i andra länder?
– Vi är ganska tveksamma till att peka ut en viss bransch och ge dom speciella förmåner, men det finns andra länder som tänker så. Jag tycker snarare att vi ska se till att det är så enkelt och billigt som möjligt att driva företag i Sverige. För det behövs bra infrastruktur, bra utbildning, bra villkor för dyr teknik och konkurrenskraftiga regler och skatter. Det som jag är mest involverad i är naturligtvis bra frihandelsavtal. Det vill säga där det är nolltullar på det som vi säljer ut ur Sverige och importerar in till Sverige.
Ni spelade Pong när ni var mindre, har ni någon annan erfarenhet av spel?
– Jag har ett favoritspel som heter Mario Kart. Det fanns också på utställningen!
Vad är det som är bra med det spelet som du tycker om?
– Dels för att det kan vara flera stycken tillsammans som spelar och sen är det väldigt roligt att köra bil!
Kommer ni till Gamex?
– Det är möjligt att jag gör. Vi gjorde det förra året och det var väldigt spännande. I år träder det in just under det Nordiska Rådet så vi får se om det hinns med.