Spelutvecklarstudenter får möjlighet att kliva fram i rampljuset i tävlingen Swedish Game Awards. Under sommaren 2013 firar evenemanget tio år, och man planerar redan på den mest ambitiösa tävlingen hittills. Swedish Game Awards arrangeras årligen, och där sätts studenters spelutvecklarkunskaper på prov.
– Det är en bra chans för företag att hitta nya talanger, men framförallt också för studenter att visa upp sig själva och sina kunskaper, säger William Birgersson, som reser runt och informerar studenter om den kommande tävlingen.
Med sitt spel eller spelprov som har en speltid på minst fem minuter har deltagare chans att vinna i någon av de olika kategorierna, och tillhandahålla priser som förra året kunde innebära både pengar eller möjligheten att få sitt spel pitchat för det välkända spelföretaget Dice.
Vinnare i en av kategorierna i fjol fick även coaching kring sitt spel av en CEO på Fabrication Games.Under SGA 2012 tävlade 90 bidrag i en handfull olika kategorier. Sebastian Zethraeus är en av dem som då var med och tävlade med spelet A Story About My Uncle.
-Dels så tror jag att titeln vi nominerades till gjorde att de företag som vi efteråt skickade in spelet till tittade på det lite mer seriöst. Det var ett litet prov, men ett bevis på att vi gjort något som någon annnan bedömt fungerar bra, säger han.
Tillsammans med kollegan William Birgersson reser han nu runt i Sverige och informerar teknik- och spelutvecklingstudenter på högskolor om tävlingen som äger rum i juni. Det kommer att bli SGA:s tioårsjubileum.
– Vi satsar detta året på att göra våran mest ambitiösa tävling någonsin. Vi vill ge mervärde till de som deltar och besöker konferensen genom att försöka få in mer pengar.