Om ungefär en månad släpper Bandai Namco sin tredje stora animetitel det här kvartalet, One Piece: Pirate Warriors 4. Som namnet avslöjar är detta ett actionspel i genren musou (Dynasty Warriors-serien) och går kort ut på att besegra tusentals fiender med häftiga attacker. I januari hade vi möjligheten att lägga vantarna på Pirate Warriors 4 och spelet gav ett bra första intryck – framförallt valmöjligheterna att skräddarsy karaktärerna.
Till skillnad från One Piece: World Seeker bygger berättelsen i Pirate Warriors 4 på källmaterialet och följer animen kronologiskt. Spelet har dessutom ett enormt karaktärsutbud med över 40 spelbara figurer från den populära serien. Det är dock oklart om tilläggskaraktärerna från spelets Character Pass DLC är inräknade bland de 40.
Underhållande kalabalik
One Piece: Pirate Warriors 4 beter sig som de flesta Warriors-spelen, det vill säga att du tar över nyckelpositioner, strider mot bossar och plöjer över tusentals med fotsoldater. Premissen är väldigt enkel och väcker en härlig känsla av att vara övermäktig. Det är en närmast uråldrig tillfredsställelse och kanske nyckeln till varför genren överlevt 20 år i spelbranschen.
Under den korta tid jag hade med Pirate Warriors 4 hann jag bli genuint intresserad. För det första är helheten väldigt bra polerad, med snabb och responsiv kontroll, snygga effekter och detaljerade miljöer. Framförallt är känslan troget källmaterialet.
För det andra blev jag överraskad över mängden valbara egenskaper varje karaktär kan låsa upp och utrusta sig med. Både val av attacker och passiva effekter gick att blanda för att tillgodose en önskad spelstil. Det här inte bara ger spelet ett investeringsvärde, utan även omspelningsvärde – särskilt med tanke på att spelet har omkring 40 spelbara kämpar.
Några orosmoment
Trots att jag hade riktigt kul den timmen jag satt med One Piece: Pirate Warriors 4 är det här trots allt ett spel med ett i grunden ganska enformigt upplägg. För att Pirate Warriors 4 ska underhålla länge kommer det behöva en bred variation av uppdragsmål, flera spellägen och långsiktiga mål att sträva efter.
I dagsläget är storyläget och samarbetsläget utannonserade samt ett friläge i vilket du kan återbesöker gamla kartor med valbara karaktärer. Onlineläget verkar särskilt intressant för spelets livslängd om utvecklaren uppdaterar uppdragsutbudet eller håller speciella event.
En nyhet i Pirate Warriors 4 är de så kallade jättekämparna. Ett fåtal karaktärer är enorma och plöjer genom fiender som om det vore nysnö. Det var lite extra kul att vada genom fiender, men jag upplevde att miljön, till exempel träd och byggnader, skymde sikten eftersom kameravinkeln var högre. Så dessa titaner lämpar sig bättre på öppna kartor.
I sin helhet gav One Piece: Pirate Warriors 4 ett gott intryck. Den grundläggande mekaniken verkar sitta fint och presentationen emulerar källmaterialet ypperligt. Frågan återstår bara om substansen är tillräckligt djup och varierad att Pirate Warriors 4 underhåller på sikt istället för i ögonblicket.
One Piece: Pirate Warriors släpps den 27 mars till PC, Playstation 4, Xbox One och Nintendo Switch.