I en intervju med The Telegraph så medger Satoru Iwata, Nintendos VD, att den tablet-liknande kontrollern till Wii U ursprungligen var omringad med skepsis över huruvida den skulle vara för dyr att tillverka, och tvivel om hur den skulle tas emot av kunder. Nintendo har alltid varit våghalsiga när det kommer till innovativ teknik för sina spelkonsoller, som när de lanserade Nintendos DS med dubbla skärmar eller Wii med sin rörelseavkännande Wii-mote.
Iwata säger: ”Under slutdiskussionerna så gav vi nästan upp idéen med dubbla skärmar. Detta berodde på en oro över de förväntat höga kostnaderna, att det inte skulle vara möjligt att skapa den och kunna sälja den till kunderna för ett rimligt pris.”
Han förklarar även att han tycker att det är positivt att TV-spel har lyckats smyga sig ut ur sovrummen och in i vardagsrummet, tillgängligt för hela familjen. Problemet är ifall någon vill fortsätta spela på sitt Wii om någon annan i familjen vill kolla på TV, vilket den nya kontrollern till Wii U löser. Wii U kommer nämligen att kunna skicka videosignalen trådlöst till ens kontroller och man kan fortsätta spela utan behovet av en TV.
Iwata nämner också att konkurrensen har skett mycket snabbare den här gången än när Wii släpptes med Wii-moten. SONY håller på att utveckla dubbelskärms-alternativ till PlayStation och Microsoft visade upp ett liknande koncept kallat SmartGlass som kommer att göra om tablets och mobiler till extrakontroller. ”Det tog tre år innan andra företag började härma Wiimoten”, säger Iwata, ”men nu ligger de bara ett år efter sedan vi avslöjade [kontrollern för Wii U]”.
Källa: The Telegraph