Nintendo som modemärke är ute på entreprenad hos många företag nuförtiden. Difuzed, Uniqlo, H&M med flera har emellanåt spelrelaterade produkter (den förstnämnda är tillverkare och säljer bland andra via Spel o Sånt, för den intresserade). Men Nintendo har också samarbete med australiensiska BlackMilk, som nu lanserar sin tredje omgång Nintendo-brandade kläder – denna gång med Zelda-tema. Sedan igår kväll australiensisk tid kan du beställa ett 50-tal olika plagg både inspirerade av och lyfta direkt från (ytterligare) ett av Nintendos mest anrika serier. De tidigare samarbetena gällde Mario, Animal Crossing respektive Pokémon, och går i viss mån fortfarande att beställa (i skrivande stund finns två plagg i Mario-kategorin).
BlackMilk är ett företag som designar och säljer sina egna kläder. De grundades i Brisbane, Australien (om den observante kanske lagt märke till) av James Lillis år 2009. BlackMilk blev snabbt en favorit för sin höga kvalitet och granna leggings gjorda i len elastan. Deras fans kallas/kallades affektivt för ”Sharkies” av Lillis (efter hur de kastade sig över produkterna som hungriga hajar), inte helt olikt ”Trekkies”, ”Bronies” och ”Potterheads”. Företagets produkter är kvinnligt kodade och marknadsförs med en rätt uppenbar målgrupp. Trots Ellis egna ord till webbtidskriften Business of Fashion om en expansion till herrkläder, har satsningen inte direkt gjorts. Kunder ute efter manligt kodade kläder hänvisas i princip till unisex-avdelningen.
Zelda-kollektionen och övriga produkter från BlackMilk är bara beställbara via deras egen hemsida.