The Elder Scrolls Online, Bethesdas pågående och framgångsrika onlinerollspel, har årligen ett narrativt fokus som sträcker sig över hela kalenderåret. För 2023 är temat Shadow over Morrowind och uppdateringen som sparkar igång berättelsen är dungeon DLC:n Scribes of Fate. Sagan får sin fortsättning i sommar med expansionen Necrom.
Scribes of Fate innehåller två dungeons, komplett med var sin quest, challenges, belöningar och achievements, med mera. I den ena, Scrivener’s Hall, ska du hjälpa ett hemligt sällskap av Hermaeus Mora-dyrkare att återta kontrollen över sekten. Och i det andra äventyret, Bal Sunnar, hjälper du en agent från Psijic- ordern att undersöka en temporal avvikelse i den undangömda byn Bal Sunnar. Båda är fristående äventyr med självständiga små berättelser. Fast de innehåller ledtrådar och detaljer som knyter dem till årets övergripande story – Shadows over Morrowind.
Äventyr med proffs
Jag hade möjlighet att bli eskorterad genom Scribes of Fate tillsammans med nyckelpersoner från utvecklingsteamet på Zenimax Online, studion som byggt och underhåller The Elder Scrolls Online. Mike Finnigan, lead encounter designer, var gruppens sköld och tankade alla bossar och monster med sin necromancer. Shane Slama, senior designer, satte pilar i ögat på allt som rörde sig med effektiv precision och Jeremy Sera, lead content designer, såg till att vi höll oss vid liv – tills han disconnectade. De hade alla grym utrustning och var betydligt högre level än mig. Men det som verkligen imponerade mig var hur koordinerade och duktiga de var på spelet. Här var personer som faktiskt spelar spelet de jobbar med.
Tiden jag hade med herrarna från Zenimax var begränsad, så jag fick äran att välja vilken dungeon de skulle guida mig genom. Naturligtvis valde jag Scrivener’s Hall, eftersom Hermaeus Mora är en av de mer intressanta gudarna i The Elder Scrolls. Äventyret börjar i en grotta i The Rift, där möter vi kulten Scribes of Mora som kartlägger Oblivion åt sin gud Hermaeus Mora. Vi får i uppdrag att stoppa deras fanatiska och krigslystna ledare Valinna, så att kulten kan återgå till sitt fredliga arbete.
Läs mer om Scrivener’s Hall på spelets officiella hemsida.
Konsten att bygga bra dungeons
Vi beger oss djupare in i sektens grottor och stöter på ett par av Valinnas lojala medlemmar. I stridens hetta noterar jag tentakler som slungas ut ur en av fiendens händer och hur en annan omger sig av gröna runor. Detaljer jag direkt förknippar med den nya klassen Arcanist, som blir tillgänglig i expansionen Necrom. Finnigan förklarar att även om vi inte kan spela Arcanist ännu, ville de visa upp lite av klassen så fans har något att se fram emot.
”Den är så cool,” säger Shane Slama. ”Arcanist har saker som verkligen får den att sticka ut.”
Passagerna i underjorden leder oss till slut till kultens bibliotek och grottans första boss, Riftmaster Naqri. Denna biffiga bibliotekarie har en spännande twist på sin mekanik. I virvelvindar av böcker och pergament, och mot ondskefull magi behöver vi hitta utvalda böcker i biblioteket och trycka tillbaka dem i bokhyllorna. Gör man inte det kommer får man det svårt att överleva. Jag älskar mekaniska funktioner i strider och på den här fronten har Zenimax verkligen blivit bättre genom åren.
”Det är verkligen inte lätt,” erkänner Mike Finnigan och skrattar. ”Vi itererar på olika idéer för att hitta en mekanik som passar bossen och miljön. Men tyvärr går det inte att använda alla idéer vi har.”
”Fast det är inget som slängs,” förtydligar Shane Slama. ”Vi sparar på alla koncept vi kommer på eftersom det kan komma till användning i framtiden i annat innehåll.”
Finnigan fortsätter med att berätta att deras team har flera designers som specialiserar sig på att skapa bossar. De har alla olika sätt att mejsla ut en given boss. Vissa använder storyn som mall, medan andra utgår från en mekanisk funktion.
Med den första bossen dräpt eskalerar äventyret och vi tar oss till Deadlands via en portal under en särskilt imponerande staty av Hermaeus Mora. Utforskaren i mig vill vika av från gruppen när jag såg en mindre passage vid sidan av. Men Finnigan hejdar mig, ”det där är något du får utforska efter release.”
Han förklarar att det är viktigt för dem att dungeons tilltalar alla typer av spelare. Stridslystna och effektiva spelare kan springa från strid till strid utan problem. Fast de vill att spelare intresserade av storyn också ska njuta av äventyret, genom dialoger, lappar och miljöberättande. Och för utforskare som jag implementerar de alternativa vägar och hemligheter.
”Utvecklingen av dessa tillskott varierar från dungeon till dungeon,” säger Shane Slama, senior designer på Zenimax Online. ”Men vi försöker alltid få med något extra.”
De vulkaniska grottorna vi befinner oss i leder till en stor underjordisk sal och jag påminns om hur fantastiska miljöerna är i The Elder Scrolls Online. Den här salen ger också en visuell försmak av den andra bossen. När vi jagar ifatt bossen pekar Finnigan ut några självlysande småkryp som går att trampa på. Trots att mosa insekter går emot mina värderingar testar jag att gå över en och får – efter att krypet exploderat i en vidrig sörja – en hastighetsökning. De förklarar för mig att denna subtila effekt är en nödvändig ledtråd för att överleva nästa boss.
”Vi försöker att introducera nya mekaniker för spelare innan de behöver använda sig av dem,” säger Mike Finnigan, lead encounter designer på Zenimax Online.
Och visst stämmer det, för under andra bossen fick jag stampa ihjäl massor av kryp för att vi skulle vinna.
Suverän helhet, fantastiska äventyr
Sluttappen av Scrivener’s Hall är en svindlande kamp genom en helt ny miljö – Mephalas hemvist Spired Skein! Denna värld ser inte ut som något annat i The Elder Scrolls Online och visar hur duktiga konstnärerna på Zenimax Online är. Slutbossen, Valinna, är en episk strid som tar plats i flera olika rum och som avslutas på en trång klippa. Jag var extatisk!
Sammantaget är fingertoppskänslan för berättande, miljödesign och äventyr välbalanserad. Jämfört med till exempel Spindleclutch, ett av spelets första dungeons, är Scribes of Fate på en helt annan nivå. Älskar du äventyr i The Elder Scrolls Online och letar efter en ny kick, kan jag starkt rekommendera Scribes of Fate. Både dimensionshoppandet i Scrivener’s Hall och tidsresandet i Bal Sunnar bjuder på intressanta storys, schyssta strider och spännande miljöer.
Om du undrar ifall du måste köpa Scribes of Fate för att uppskatta berättelsen i den kommande expansionen Necrom, så behöver du inte oroa dig. Scribes of Fate är fristående äventyr även om de innehåller ledtrådar till den övergripande berättelsen.
”När vi sätter oss ner för att börja arbeta på dungeon DLC frågar vi oss själva: vad ska spelaren känna till efter att de har klarat dem?” säger Mike Finnigan. ”När vi har svaret på den frågan skapar vi en berättelse som sedan kan stå på egna ben.”
Du går alltså inte miste om några viktiga detaljer om du hoppar över denna DLC. Däremot missar du två häftiga äventyr!
Scribes of Fate dungeon DLC finns ute nu till The Elder Scrolls Online på PC och Mac. Den 28 mars anländer packet även till Playstation och Xbox. Scribes of Fate, samt alla andra föregående DLC är inkluderade i The Elder Scrolls Online Plus Membership (spelets månadsprenumeration), men kan annars köpas separat för 1500 Crowns ifall du inte har ett medlemskap.