Sony gnuggar händerna. Nu meddelar bolaget att de sålt över 10 miljoner enheter på mindre än 9 månader.
På spelmässan Gamescom i Köln meddelade Sony att PlayStation 4har sålt i över tio miljoner exemplar över hela världen på mindre än nio månader. Därmed är PlayStation 4 den snabbast växande plattformen i PlayStations 20-åriga historia.
– Gensvaret på det breda utbudet av unika spelupplevelser på PS4 har varit fenomenalt. Vi är väldigt tacksamma för stödet från PlayStation-spelare över hela världen, och vi ser fram emot att lansera mer spännande innehåll och tjänster under de kommande månaderna, säger Andrew House, VD och koncernchef för Sony Computer Entertainment Inc.
Sedan lanseringen i november i fjol har det sålts över 30 miljoner spel för PS4 över hela världen. På Gamescom visade Sony upp en rad nya exklusiva spel. Bland höjdpunkterna fanns skräckspelet Until Dawn som skräddarsyr spelupplevelsen efter spelarens val. Wild låter spelaren utforska en 10 000 år gammal keltisk värld. Tearaway Unfolded är en nyversion av Tearaway till PlayStation Vita.
Destiny från Bungie, FarCry 4 från UbiSoft och Shadows of Mordor från Warner Bros är några av de allra mest efterlängtade storspelen i höst. Alla tre får unikt material för PS4. Från Sony kommer bland annat Driveclub som tar racingspelen till nästa nivå och LittleBigPlanet 3, där hjälten Sackboy för första gången får hjälp av tre vänner i ett spel för hela familjen.
På Gamescom visades flera nya spelupplevelser och funktioner som är exklusiva för PS4. Med den kommande systemuppdateringen till PS4 kommer spelare att kunna ladda upp sina bästa spelögonblick direkt till YouTube. Funktionen ”Share Play” gör att spelare kan bjuda in sina vänner i spel, även om de inte äger spelet.
Den nya minikonsolen PlayStation TV (bilden) släpps den 14 november. Förutom möjligheten att spela över 1000 spel från PS Vita, PS One och PSP kan PlayStation TV även användas för att strömma PS4-spel lokalt över Wi-Fi.