State of Play: Intrycken från The Last of Us: Part II

Robert delar med sig av sina intryck från gårdagens State of Play-demonstration av The Last of Us: Part II.

Lanseringen av The Last of Us: Part II rycker allt närmare. Trots åtskilliga förseningar och påhopp efter läckan har Naughty Dog slutfört resan mot uppföljaren. Utvecklarna har pratat gott om spelet men varit sparsamma med gameplay vad vi kan förvänta oss av äventyret.

Under gårdagen sände Sony sin årliga livestream-show State of Play där mer spelsekvenser visades upp. Under nästan 25 minuter kunde världen följa Ellies resa genom ett post-apokalyptiskt Seattle. Som förväntat var spelvärlden storslagen och påkostad. Miljöerna var blandade, allt från lummiga skogar till blöta träskmarker. Allt var inramat med tydligt survival-tema. Världen i undergångens skugga är en hemsk plats att leva på och du måste hålla dig vid liv till varje pris.

Naughty Dog är öppna med hur våldsamt spelet är. Just den biten är central för att förmedla det budskap som det innebär att överleva på en ogästvänlig plats. Åtskilliga gånger visades detaljerade stridsscener hur Ellie skär halsen av motståndare eller klubbar ned dem i närkamp. Jag slogs av kombattanternas artificiella intelligens och hur detta kommer utmana spelaren att tänka sig för inför striderna. Animationerna signalerar hur rörelsemönstret kommer fungera och vilken approach spelaren måste ta för att dominera i ringen.

Med Playstation 4:s tekniska kapacitet har Naughty Dog möjlighet att ta ut svängarna ytterligare och ge spelet ett större utbud av möjligheter att utforska och överleva. Den här gången kan Ellie röra sig mer och utnyttja terrängen i högre grad. Att se den arga tonårsrebellen krypa i gräset och vänta ut sina offer var en tillfredsställelse av sällan skådad rang. Jag kan knappt bärga mig att avliva skurkar med pilbåge, gömd i bushen likt en indian.

Än mer nyfiken blev jag på spelets crafting system. Den här gången kan spelaren tillverka fler saker och använda efter behov och situation. Behöver Ellie en ljuddämpare till pistolen finns möjligheten att crafta fram den in action. Med största sannolikhet kommer jag drabbas av beslutsångest. Ska jaktgeväret få ett kikarsikte eller går hagelgevärets eldhastighet före? Ska jag satsa på en molotovcocktail eller landar valet hellre på en landmina? Valmöjligheterna kommer bli oändliga.

Efter att demonstrationen avslutades var mina förväntningarna snäppet högre. Jag sörjer verkligen den arga kritikerkår som ska bojkotta spelet med hänvisning till läckan. Ni kommer missa något storslaget och ångra er djupt när tidens tand hunnit ikapp denna storslagna produktion. Den 19 juni lär vi få veta svaret.

Hösten 1993 introducerades jag till spelvärlden med ett SNES och Super Mario World. Sedan dess har konsolerna och spelen rullat på genom åren. När jag inte spelnördar arbetar jag som lärare och tränar på gym. Anser att Resident Evil 2, Super Mario 64 och The Legend of Zelda: Ocarina of Time är de bästa spel som gjorts.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.