The Pokémon Company International meddelade i måndags att Pokémon hade ett otroligt försäljningsår 2021, med stora försäljningsökningar i Europa för dess Pokémon kortspel och leksaker samtidigt som man firade Pokémons 25 års jubileum.
Pokémon hade ett bra år efter att man blev utnämnd till bästa Gaming Licensed Property vid 2021 års Licensing Awards, Pokémon var det starkaste spelvarumärket i Frankrike, Belgien och Nederländerna, enligt siffror från det amerikanska NPD Group. Pokémon var också det snabbast växande varumärket i EU8 gruppen, enligt NPD, med en tillväxt +106% högre än 2020.
Pokémon var #1 på NPDs lista över leksaksmärken i Frankrike, med en försäljning som nästan dubblade #2 på listan, med en årlig tillväxt på 102%. Pokémon tog 5 platser på listan över de 50 populäraste leksaker det året, däribland Pokémon TCG Battle Academy, den första brädspelsadaptionen av Pokémon kortspelet som vann Best Game category vid 2021 års US Toy of the Year Awards, med en #7 plats med över €5 i försäljningar.
Pokémon tog också sin högsta position på försäljningslistorna i både Tyskland och Storbritannien . Det var #9 i Tyskland med 100% tillväxt, och #7 i Storbritannien med 78% tillväxt.
Pokémon var #1 i både Belgein och Nederländerna, med en otrolig tillväxt på 183% i Nederländerna och 125% i Belgien, där försäljningen nästan dubblade märket som var #2. Utöver Pokémons succéer i västeuropa, så tittar TPCI på möjlig framtida tillväxt och har börjat marknadsföra mer för Pokémon kortspelet i Polen, Slovakien, Tjeckien och Israel