Jag har svårt att sätta ord på känslorna jag fick när jag såg på gårdagens Pokémon Presents, i vilket vi fick skymta mycket mer av det kommande spelet Pokémon Legends: Arceus. Jag var minst sagt häpnad. Medan utannonseringen gjorde mig glad och förhoppningsfull, blev jag istället fylld av förundran och lycka av att se framstegen spelet gjort och utvecklingen spelserien tar från klassiskt rotat rollspel till ett mer öppet action-äventyr. Det här ser sannerligen ut som nästa generations pokémon!
Förutom en överblick på de vackra miljöerna vi får möjlighet att utforska i Hisui (som senare kom att kallas Sinnoh) fick vi en kort introduktion till de spelmekaniska strukturerna i Pokémon Legends: Arceus. I egenskap av en av de första utforskarna i dåtidens Sinnoh, agerar du scout och ska utforska och kartlägga de pokémon som lever i regionen för att sammanställa områdets första pokédex! Som medlem i Galaxy Expedition Team tar du på dig uppgifter för expeditionen innan du ger dig ut i det vilda. Naturligtvis spelar den titulära pokémonstret – Arceus – en viktig roll i spelets berättelse.
En öppen värld
Spelmekaniskt kommer du för första gången att interagera med pokémon på helt nya sätt. I de öppna landskapen kan du behöver smyga dig på skygga pokémon för att fånga och lära känna dem. Andra är istället nyfikna på dig och kan närmas öppet. Naturligtvis är många varelser aggressiva och måste försvagas innan de kan fångas. Och är du oaktsam kan de till och med attackera och slå omkull dig!
I stil med föregående spel i serien har pokémon olika habitat och beteenden och för att hitta alla kommer vi behöva anstränga oss. Tid på dygnet såväl som väder och natur avgör vilka pokémon som kryper fram. Och för att sammanställa regionens pokédex räcker det inte heller med att bara fånga varelserna, de måste besegras på speciella vis och du behöver även se deras olika attacker för att kunna vidga loggen. Förhoppningsvis finns det även intressanta kriterier utanför strid.
Under dina resor i vildmarken kommer du hitta en variation av resurser som du sedan kan använda för att konstruera användbara föremål i ditt läger. I trailern ser vi exempel på en pokéboll, men vi känner även till rökbomber som spelaren kan använda för att skapa en slöja av rök som gör det lättare att smyga sig på pokémon. Den spelmekaniska potentialen i det här hissnande – även om det i andra spel är gammal skåpmat.
Vad som inte sades i presentationen är att vi kommer ha en kollega under äventyret. Av de två valbara karaktärerna, som heter Akari och Rei, blir den karaktär du inte väljer en kollega i Galaxy Exploration Team. Vad detta innebär är oklart. Med största sannolikhet är det inte en eventuell multiplayer-funktion, då jag tvivlar på att Nintendo Switch mäktar med multiplayer i ett sådant stort spel som Arceus. Däremot kanske karaktären spelar en viktig roll i berättelsen, så som andra sidokaraktärer gjort i tidigare pokémonspel.
Nytt stridssystem
Där det i tidigare pokémonspel varit strikt turordningsbaserat går Pokémon Legends: Arceus ett steg in i det moderna genom att anamma ett mer flödande stridssystem. I Arceus avgör pokémons olika egenskaper hur många handlingar de får göra i förhållande till motståndaren. Är din pokémon otroligt snabb kanske den kan agera två gånger var annan runda jämfört med den långsammare motståndaren. Detta system ackompanjeras av en ny stridsmekanik: Strong Style och Agile Style.
Du kan läsa mer om Pokémon Legends: Arceus på den officiella hemsidan.
Strong Style gör attacken starkare på bekostnad av dess hastighet, medan Agile Style tvärt om gör attacken snabbare på bekostnad av dess styrka. Vad dessa gör är att ge spelaren fler strategiska valmöjligheter under en strid för att modifiera din pokémons handlingsordning. Till exempel kan du förbereda en specifik kombination av attacker genom att använda Agile Style, till exempel med Toxic som förgiftar motståndaren följt av Venoshock som gör kraftigt mer skada om motståndaren redan är förgiftad. Strong Style kan fördelaktigt användas för att enkelt besegra svagare motståndare i ett slag. Det kan låta som en enkel sak, men räknar man in övriga underliggande funktioner så som föremål pokémon kan hålla i, understöd från andra pokémon i ditt lag och terrängmodifikationer är en sak som snabbare och långsammare attacker en väsentlig addition till ett redan avancerat stridssystem.
Nya karismatiska pokémon
Stilla mitt hjärta! Hisuian Growlithe, jag väljer dig! Den lilla hunden har troligtvis tagit hela internet med storm. Growlithe som vi känner igen som en eldtyp har i Hisuni anpassat sig till att bli en eld- och sten-typ. Med sin fluffiga päls påminner den om en klassiska asiatiska hundar som ofta pryder äldre byggnader i Japan och Kina. Den har ett horn av sten som den ”enbart använder när den är mest effektiv då den lätt går sönder” – ska det tolkas som att enkla attacker som till exempel Tackle får en sten-funktion om Hisuian Growlithe strider mot en pokémon som är svag mot sten?
Vidare kan Hisuian Growlithe också indirekt innebära att det finns en Hisuian evolution kopplad till denna pokémon. Spännande!
Övrigt ser vi en Hisuiansk utveckling av Basculin – Basculegion, som är resultatet av en Basculin som absorberar själarna från fiskarna i sitt stim och förvandlar den till en stark vatten- och spök-typ. Själarna av dess fränder stärker den och gör Basculegion outtröttlig. Vidare ser vi fler andra Hisuianska utvecklingar så som Braviary och Wyrdeer (helt ny utveckling). Både Braiviary och Basculegion går att använda för att färdas genom luften respektive över vatten.
Vilka mer unika pokémon väntar i Pokémon Legends: Arceus? Väntan känns i dag nästan olidlig!