Det finns en låt som jag och min sambo kommit att förknippa med ESO, Harry Partridges ”Back To Tamriel”. Den liksom får oss att drömma och längta tillbaka till den fiktiva världen på ett härligt, nördigt sätt. Värst blir det när vi loggar in, då pirrar det i våra magar och gnistrar i våra ögon. The Elder Scrolls Online närmar sig halvåret och tiden som har gått känns bara som ett ögonblick.
Stabilt i Tamriel men inte riktigt stabilt i Europa
För drygt två veckor sedan flyttade Zenimax den europeiska megaservern, som tidigare varit placerad i USA, till Europa. Det kan vara så att jag inbillar mig, men stundvis känns det som att stabiliteten är sämre än tidigare. Men det kan vara vetskapen om att servrarna är närmare som jag är extra uppmärksam och överdrivet kräsen.
Vad som har blivit stabilt är situationen med real money traders (RMT), de som för några månader sedan förpestade spelvärlden med bottar. Nu är det sällan man springer på en bot och jag har inte fått något spam i brevlådan på över två månader. Jag inbillar mig inte att de inte finns alls, för det gör de och det kommer de alltid att göra. Zenimax har helt enkelt fått kontroll på läget. Äntligen.
Det var också länge sedan jag eller min sambo stötte på några buggar i The Elder Scrolls Online. Fram tills igår, då Lambur tillfälligt försvann i Betnikh, kan jag inte minnas när en bug senast besvärade oss. Och det var väldigt länge sedan en bug inte gick att lösa med en snabb omloggning. Tamriel har blivit en mycket starkare upplevelse än vad den var i början och det blir allt svårare att logga ut.
Äventyrare är inte möjligtvis designers
Uppdatering tre sattes i verket för lite mer än en vecka sedan och efter det blev Tamriel plötsligt mycket färggladare. Var man än tittar ser man krigare och magiker i regnbågens alla färger, vissa med estetisk fingertoppskänsla och andra som är hysteriskt…synliga. Standard bland vampyrer är svart och magiker tenderar att klä sig i extravaganta och klara färger.
Ja, det ser förjävligt ut, men det struntar jag i!
Ett smart drag av Zenimax var att göra större delen av färgpaletten bunden till achievements. Där man tidigare jagade en smått meningslös achievement score, får man nu små, portionerade belöningar vid både mindre och större bragder. De mer exklusiva färgerna kräver såklart lite arbete, men även den vanliga spelaren kommer låsa upp en rik palett att färglägga sin karaktär med.
Fler funktioner för gillen
Fram tills nu har guilds mer eller mindre bara varit chatforum där man skapar en samhörighet kring gemensamma mål. Nu får äntligen guilds möjligheten att bli lite mer. Ledarna och administratörerna i guilds kan nu skräddarsy hierarkin, styra logistik och ekonomi och skapa en utåtriktad identitet med heraldik.
Förutom snygga (och fula) tabarder och bättre guildstrukturer är en stor nyhet guild merchants. Runtom i Tamriel står handelsmän villiga att sälja guildens varor till allmänna spelare. Det guilden behöver göra är att lägga bud hos handelsmannen och hoppas på att inget annat guild budar högre. Men det kan det vara värt, för guilden tjänar sedan en hacka av varje föremål de säljer.
Detaljer, detaljer, detaljer
Det är lätt att enbart se de stora nyheterna i varje uppdatering, men det är i detaljerna som en stabil grund finnes. Uppdatering tre innehåller många sådana detaljförbättringar, inte minst ljudet har förbättrats. Tidigare kunde röster höras i skogen eller inomhus som utan tvekan var utom räckhåll. Det bröt illusionen av Tamriel varje gång. Idag är dessa röster fixade så att de passar in i världen. En konversation utanför fönstret på tavernan blir dämpad och ger världen en autenticitet den tidigare saknade.
Tyst där ute! Ni sabbar vår jazz!
Visioner i spåkulan
I den nära framtiden och med uppdatering fyra som kommer i september, väntar lite mer end game innehåll. Äventyrszonen Craglorn, från uppdatering två, expanderas med nya quester och grottor att utforska. En ny trial, the Serpent, tillkommer med möjligheten att öka dess svårighetsgrad. Dessutom introduceras Dragonstar Arena, en utmaning för fyra spelare som går att spela på normal och veteransvårighet och som har flera arenor.
I den lite mer avlägsna framtiden väntar Thieves Guild och Dark Brotherhood tillsammans med ett lagsystem som straffar spelare som bryter mot lagen. När exakt detta blir tillgängligt i spelet är ännu oklart, men det är mina förhoppning att det sker snart. Ett stort klagomål från kollektivet är Cyrodiil och pvp. Det är helt enkelt för mycket lagg i området och många klagar på obalans mellan spelets yrken.
Sedan har Zenimax pratat om ett system för att tillverka magier, men de har varit högst oklara med hur det skulle fungera. Det är istället min personliga önskning att se hushåll och kompanjoner introduceras någon gång då det skulle berika upplevelsen för den ensamma spelaren. Och för att jag tycker om sånt.
Än så länge har Zenimax levererat sina uppdateringar var fjärde eller sjätte vecka, som de lovade vid releasen av The Elder Scrolls Online. Ska man våga sig på att sia om framtiden är det troligt att de kommer att fortsätta variera uppdateringarna. End game är något de kommer behöva släppa regelbundet för att hålla kvar sina spelare, samtidigt som världen berikas med detaljer och system.
Kämpa på Zenimax, än vill jag vara kvar i Tamriel!
[youtube id=”cdZxbCjJU5w” width=”600″ height=”350″]