Att säga att Runescape är en gammal räv i lyan är att ta i ganska extremt i underkant för det har nu gått 15 år utan att spelet visat några tecken på att försvinna. Framgången slutar inte heller där för 2016 var ett fantastiskt år för utvecklaren Jagex överlag då de slog sig samman med Fukong Interactive Entertainment. Detta har mer eller mindre gjort dem till det annars asiatiska företagets arm i västvärlden. Denna utveckling har gett dem mängder med nya resurser att arbeta med, så nu har Jagex även börjar se på flera investeringsmöjligheter utöver sina nuvarande projekt.
Going old school
Att säga att detta är enda anledningen till deras framgång är såklart inte helt korrekt, för deras flaggskepp Runescape är ju naturligtvis centerpunkt i hela deras affärsplan. Under 2016 fick titeln dels en ny grafikmotor och spelklient, samt en helt ny världsdel inne i själva spelet med en massiv arkipelag som spelarna kunde utforska. Med nymodigheter finns det såklart alltid en del av fanbasen som bestämt hävdar att ”det var bättre förr”, men Jagex var snabba med att lösa detta genom lanseringen av Runescape Old School. I denna version av spelet kan man hoppa tillbaka i tiden för att uppleva Runescape som det var 2007 i hela sin polygonfyllda prakt.
eSport och Framtiden
Faktum är att mycket tyder på att Runescape Old School är en av de mest bidragande faktorerna till varför det gått så bra för Jagex förra året. Utöver att den gamla inbitna diehard-communityn är nöjd så har det dessutom dykt upp en e-sportsscen med Deadman-turneringar, vilka har fått förvånansvärd popularitet på streamingtjänster som Twitch. Att se hur en gammal klassiker som Runescape fortfarande håller sig vid liv är uppmuntrande. Detta var ett av de tidigare spelen som använde sig utav ett free to play-alternativ till prenumerationmodellen som så många MMO’s levt på. Kanske är detta en bidragande faktor till deras framgång – om de fortsätter i samma tempo återstår att se.