När Fallout 76 utannonserades som ett onlinespel var det många fans som höjde på ögonbrynen. Efter att refrängen från John Denvers klassiker ebbat ut kom en flodvåg av frågor. Bland annat oroade sig fans över spelklimatet när de behöver dela Virginia med andra potentiellt dumma spelare. Under helgens QuakeCon 2018 presenterade Todd Howard från utvecklaren Bethesda hur spelet reglerar skitstövlar.
Vi tar alla skitstövlar och gör dem till intressant innehåll.
– Todd Howard, Bethesda.
Spelare som konstant dödar andra spelare blir flaggade som mördare. Mördare får inga belöningar från att döda spelare, varken pengar eller erfarenhetspoäng. Alla andra spelare kommer se mördaren tydligt på kartan och belöningen de får för att döda hen. I kontrast så ser mördaren inte längre de andra spelarna på kartan. Belöningen som de andra spelarna får för att besegra mördaren betalas från mördarens egna ficka!
Sug på den karamellen en stund.
Vad det här rättvisesystemet potentiellt gör är att motivera fredliga spelare att agera poliser i postapokalypsen. Spelare med låg nivå erhåller dessutom större belöningar för att besegra någon som är högre nivå. Därför finns det också ett incitament för låga spelare att slå sig samman och jaga ner mördaren. Kanske kan det här systemet, efter det har blivit utvärderat och förfinat, motverka utvecklingen av rövhattar. Kanske blir Virginia ett schysst ställe att bygga sitt skjul på.
Vapenskada och tålighet normaliseras mellan låga och höga spelare för att skapa ett jämnare stridsfält. Men det är ändå inte rekommenderat att ta med en kniv till en eldstrid.
Nyfiken på hur du utvecklar din karaktär i Fallout 76? Läs om det nya kortsystemet här.
Fallout 76 släpps den 14 november till Playstation 4, Xbox One och PC.