Vi träffade utvecklarna från Dear Villagers, det franska indieteamet bakom det kommande ScourgeBringer. Jag såg lite gameplay från deras nya spel och tankarna går osökt till diverse rogue-lites, i synnerhet Dead Cells. Utvecklarna berättar att just Dead Cells, tillsammans med Celeste, Rogue Legacy och *flämt* Devil May Cry(!) står som inspirationskällor. Det är inte helt orimliga jämförelser. När en ser gameplay är Celeste det första som kommer till tankarna. Med progression i stil med Dead Cells och Rogue Legacy.
När jag spelar spelet kan jag inte komma på några frågor, dels för att jag får så pass mycket information redan, dels för att jag älskar hur otroligt tight och exakt kontrollerna är. Så det enda jag kan säga är att spelet är vidrigt underhållande och otroligt svårt att lägga ifrån sig. Utvecklarna får påminna mig om att tiden är slut och att jag måste avsluta.
Så vad är ScourgeBringer?
Tänk rogue-lite med kontinuitet, glimrande gameplay och en härlig, lättillgänglig badass-känsla när du hugger sönder fiender.
När du tar dig igenom rummen kan du navigera dig med en minimap i stil med Legend of Zelda. Du hittar ibland rum där du kan köpa olika förmågor som gör dina färdigheter effektivare, samt powerup-rum som ger dig olika uppgraderingar och förmågor. Tro dock inte att du automatiskt blir starkare av dem. Det är dina egna skills som avgör hur bra det går. De saker du hittar ger dig bara en chans att använda dina skills mer effektivt.
När du dör har du (emellanåt) lite poäng att spendera på permanenta uppgraderingar. Precis som i Dead Cells och Rogue Legacy kan du uppgradera saker som du startar nästa omgång med, inte bara låser upp nya saker att hitta.
Spelet ligger fortfarande i alphastadiet, men det känns trots det väldigt välslipat. Vi kan förvänta oss en release nästa år och jag kan redan nu rekommendera er att ta en titt på det.