Kommer ni ihåg när vi äntligen fick en trailer till Mass Effect: Andromeda och animationerna såg ut att vara från Playstation 2-eran? Ett spel från en så älskad serie som äntligen fortsätter och vår reaktion blir en blandning av gapskratt och besvikelse. Det är ungefär vad Shenmue III, enligt trailern, erbjuder oss. Tyvärr.
Skaparen bakom serien, Yu Suzuki, ville skapa en så verklige värld som möjligt. Med de tekniska tillgångar han hade då han började utveckla Shenmue för 18 år sedan var det häpnadsväckande och imponerande. Han skapade en värld som följde vår klocka, där vi fick vänta på bussen, fördriva tiden med diverse prokrastinering och träna oss till färdigheter. De grafiska möjligheterna var såklart begränsade och var för sin tid riktigt snygga. Att se samma typ av grafik idag, med stela, döda ansikten och liknnade polygonmodeller är bara illa. Vi har fått en trailer på den extremt efterlängtade uppföljaren till Shenmue II, men det vi får se känns inte imponerande.
Jag kan förstå om Yu Suzuki vill försöka behålla en ikonisk look på vår sökande protagonist, men att inte uppdatera dem (eller resten av världens karaktärer!) till en mer modern standard känns extremt försiktigt. Jag säger ”försiktigt” då jag kan förstå att han vill behålla samma look som spelet gav förr, men att inte hålla sig uppdaterad till den hårdvara vi har idag, där ljuseffekter, texturer och andra spelmekaniska framsteg har fått våra världar att bli så mycket mer levande. I en dröm om att skapa en så realistisk värld som möjligt har de ändå valt att använda fula polygondockor från sent 90-tal. Det är en sorglig typ av ironi vi hoppas inte blir verklighet i slutändan.
Förhoppningsvis är det här bara ett dåligt skämt och vi kommer få se något mer utvecklat och uppdaterat inom en snar framtid, för det här är mer en flirt med originalspelets estetik än något annat. Och det fungerar inte idag. Spelet är utvecklat i Unreal Engine, ni vet – den där motorn som nyligen visade helt fantastiskt realistisk grafik.