Uppdaterad (red.)
Tidigare i veckan gick Rare ut med lite information om utvecklingen av Sea of Thieves. Executive producer Joe Neate presenterade kort studions arbetsfördelning och vad de jobbar på för tillfället. Studion är för just nu uppdelad i tre arbetslag, där varje grupp fokuserar på en av de stora uppdateringarna till Sea of Thieves, varav den första är planerad för en release i maj.
Du har väl inte missat de nya föremålen som kommit till Sea of Thieves?
Rare meddelar att The Hungering Deep, spelets första uppdatering, är medelstor då det ansvariga arbetslaget inte fått lika mycket tid på sig som de andra arbetslagen har, då studion främst arbetade med att stabilisera spelet den första månaden. De efterföljande uppdateringarna förväntas bli större än The Hungering Deep. Arbetslagen som jobbar på uppdateringarna ansvarar också för de veckovisa eventen runt uppdateringarna.
På rullbandet
En het punkt på listan av feedback har varit matchmaking i Sea of Thieves, specifikt bristen av privata spelsessioner. Fans har uttryckt viljan att spela utan att främmande spelare matchas ihop med deras besättning. Att man dessutom matchas ihop med spelare utan mikrofon eller från en annan språklig region har också varit en brännande punk. Detta har lett till att spelare missbrukar fängelsecellen på skeppet för att neutralisera den utomstående parten.
Av den anledningen arbetar Rare aktivt på att introducera private crews till Sea of Thieves samt flera valmöjligheter för matchmaking, så som regional matchmaking och obligatorisk mikrofon. Private matches testas för tillfället internt och planeras att implementeras med patchen nästa vecka, tidigast tisdag den 8 maj.
Dessutom jobbar Rare på ett sätt att dölja namnskyltar när spelare simmar under vatten. Detta för att förbättra möjligheterna att smyga på och ifrån skepp.
Bryta banan
Vidare arbetar Rare på ett sätt för spelare att ge resurser till varandra. Bananer, plankor och kanonkulor som du själv håller i, ska du i en snart framtid kunna ge till andra. Anledningarna till funktionen är många men framförallt gör det samarbetet inom besättningar mycket smidigare. Istället för att överlämningen ska ske via ett förråd, kan spelare mötas vart som och byta resurser.
Främst är det ute på öar som utdelning av bananer kommer till användning. Många gånger när du strider mot skelett kan bananerna i din ficka ta slut, medan dina vänner har en eller två över. Det sätter dig i ett utsatt läge där du måste backa för att inte dö, eller springa iväg och leta efter banantunnor. Men om dina besättningsmedlemmar kunde passa en banan till dig, skulle äventyret kunna fortsätta oavbrutet.
Rare meddelade inte när vi kan förvänta oss den här funktionen.
Nytt vrak
Om du seglat mycket i Sea of Thieves känner du säkert till öarna i mitten av kartan som inte är kartlagda. Det finns egentligen inget där bortsett från ett vackert korallrev, ett vrak och en grotta. Men efter förra patchen har vraket fått ett namn, The Killer Whale, och en mast som sticker upp ur revet, vilket gör öarna lite mer synliga.
Om vi tar på oss foliehattarna (hemska tanke!) är det lätt att dra slutsatsen att området är kopplat till den kommande uppdateringen The Hungering Deep. Andra foliehattar misstänker, precis som jag själv, att sjöjungfrur är inblandade i uppdateringen – och kanske är det från dessa icke kartlagda öar som deras näste finns? I spelets officiella lore från Tales from the Sea of Thieves kan man läsa mellan raderna att sjöfolket kommer fram på somrarna. Vi vet också från från diverse pressmaterial att det finns fler sjöfolk än de som hjälper pirater på havet, att det är ett folkslag som potentiellt är ondsinta. Kan det vara så att havsfolket återvänder i maj?
Vad tror ni?