Ett spel som jag inte kan sluta spela om med jämna mellanrum är Heroes of Might and Magic 3. Plötsligt händer det, man vill spela något som är lugnt, mysigt och strategiskt. Och dricka en kopp Oboy. Det är jätteviktigt för den här typen av stunder.
Heroes of Might and Magic 3 får nu en utmanare i min myshörna och det är spelet Songs of Conquest som vill slåss över mig, min tid och min Oboy. Spelet har gått in i Early Access-läge och vill man vara med och påverka utvecklingen av spelet är det bara att hoppa till spelets steam-sida, GOG-sida* eller Epic Games Store-sida och köpa spelet för 30 euro!
Pixelperfekta städer
Spelet är inspirerat av 90-talets turordningsbaserade strategispel och vemsomhelst kan se influenserna från Heroes of Might and Magic. Spelet har också pixelgrafik och städer som byggs ut på kartan som för tankarna till Advance Wars. Kartorna är gemytliga och Early Access-läget kommer också ge spelarna tillgång till en Map Editor där de kan göra sina egna banor.
Good Ol’ Grid Battles!
Striderna har ett grid-system där man styr karaktärer som representerar hela arméer och en general (Wielder) som inte deltager själv, men kastar trollformler för stöd. Generalernas stats påverkar också trupperna. Några saker som skiljer spelet från sina inspirationskällor är att bågskyttar och gevärsskyttar får en bonus när de står på upphöjda positioner.
Magisystemet fungerar som så att varje arme generar en typ av essens som man använder för besvärjelser. Vad för slags trolldomar man kan kasta beror helt på vilken sorts essens ens trupper generar. Vill man kasta t.ex. kaos-magi måste man ha trupper som generar kaos-essens osv. Det finns fyra faktioner i spelet och inget lag har tillgång till all magi, men om Songs of Conquest är likt sina inspirationskällor bör man kunna erövra andra faktioners städer. Ni kan läsa mer om de olika faktionerna på spelets hemsida.
*Länken till GOG.com verkar vara trasig, men har ni GOG Galaxy kan ni hitta spelet i Store.