Vi är på näst sista avsnittet så vi krämar på lite extra inför slutet. Slutspurten, så att säga. Det blir femton prima exempel på spellåtar ni säkert hört i andra sammanhang och vi drar väl igång så att vi tar oss igenom allt innan läggdags.
Första låten på veckans schema kommer från Led Storm. Detta gammelspel känns bekant med Spy Hunter och då det har actionbetonade racingelement och är lika enkelt som underhållande för sin tid. Spelets titelmusik är inte så mycket en inspiration som en märklig cover. Jag behöver nog inte säga så mycket mer.
Ni vet redan vilken låt det handlar om, va? Premissen för den här serien är ju ändå om låtar vi har hört förr. Ni kommer med andra ord inte trilla baklänges när jag skriver att Deep Purple skrev en låt med samma tonföljder i Smoke on the Water. Jag skulle säga att Led Storm har tagit melodin från Astrud Gilberto och låten Maria Quiet, men jag är ganska säker på att det är den lite mer populära versionen som fått stå som inspiration här.
Av alla fightingspel vi har idag är Street Fighter, Mortal Kombat och King of Fighters några av de mer populära serierna. En annan titel som ligger på topplistan är Tekken. Med del tre i serien fick vi nästa bidrag på listan – Lei Wulong Theme.
När låtarna som inspirerat är rock eller grunge känns det många gånger förståeligt. Det är därför lika förvånande som tillfredsställande när band som East 17 tar sig in och påverkar spelkompositörerna. Med låten Steam byggde kompositören ett tema till vår Jackie Chan-fighter i Tekken 3.
Jag spelade Bukokai 2 när jag var yngre. Som fan av Dragon Ball Z var spelet riktigt underhållande ett tag, men jag tyckte inte det var ett alltför bra spel. Men det var DBZ så underhållningsvärdet ökades avsevärt av det. Idag har det nått en helt ny nivå av kvalitet med spel som Dragon Ball Fighterz. Låten vi ska lyssna på är dock från Budokai 3. Här har ni Greatest Tactics in the Universe:
De bästa taktikerna i universum har dock sitt ursprung. Den här gången kommer de från Red Hot Chili Peppers och deras låt Warped.
När de flesta av oss tänker på Donkey Kong börja vi nynna på den kända melodin till spelen. En del av oss kommer osökt börja nynna på ”ba-bada-ba da, bappa da-da” (för er som inte är idioter som mig är det alltså hammarlåten). Melodin som medverkar här är dock låten vi hör på varje screen. Ni vet – bopp, bapp, bedidi-bopp, bapp, bedidi…
Donkey Kong var ett gammals spel (det fyllde faktiskt 38 år i år) så vi kanske inte ska räkna med ett orkestrerat soundtrack av Hans Zimmer eller Harry Gregson Williams. Istället fick vi bara en enkel basgång. Men inte vilken basgång som helst. The Ballad of John and Yoko var en låt som skrevs av The Beatles och delar samma melodi.
Jag kommer ihåg när jag spelade Mario Kart till SNES. Oj vad tiderna har förändrats… I Mario Kart Arcade GP 2 har grafiken förbättrats en smula , med musik som är lite vassare än vad den var back in the 90’s.
Waluigi Cup fick dock inspiration från 90-talet Ett av de större banden från det årtiondet var The Prodigy. De skrev en massa fantastisk, dansvänlig undergroundmusik, men det är Everybody in the Place som hamnr i vårt fokus idag. Bonuskuriosa: Det lugna partiet med sången kommer från en gammal rootsreggaelåt som heter Chase the Devil av Max Romeo.
Mariospelen har en förkärlek till bossanova, kalypso och annat mysigt att lyssna på i hissen. Shy Guy Beach Theme från Mario Kart Wii är inte annorlunda. Tempot är desto ösigare då det ändå är ett ganska adrenalinladdat spel vi pratar om.
Melodierna är inte helt oväntat lånade från en annan låt. Med ett långsammare tempo, annan taktart och en mycket mer avslappnande känsla får vi Theme From a Summer Place av Percy Faith.
Tetris är ett av spelvärldens mest kända spel. Det såldes tillsammans med Game Boy och var ett av de mest spelade spelen då. Idag får vi fortfarande nyversioner av det kända spelkonceptet, både i form av nya tetrisspel, samt andra pusselspel som försöker anamma samma simplicitet och genialitet. Jag köpte en Game Boy för ett tag sedan, men inte för att gå igenom konsolens bibliotek. Jag ville ha den gamla spelpojken och det enda spelet som räknas dit – Tetris.
Tetris var ju ett spel utvecklat i Ryssland som, på sin väg mot storhet, gick igenom en hel del kontroverser och komplikationer. Det kända ledmotivet kommer dock från ett traditionellt arrangemang som kan höras i Ryssland. Korobeiniki är ett stycke som förmodligen inte är lika känt i resten av världen, men är det ikoniska stycke som gestaltats ett av världens mest kända spel.
Mother-serien har alltid en myriad av låtar till sina soundtracks och rock’n’roll är ingen främmande inspiration för kompositörerna. I Mother 3 får vi en rock’n’rollig låt som orkestrerar fighten mot diverse fiender – Mr. Batty Twist.
Även om Mr. Batty Twist har en särskild vibb som drar tankarna till intromusik till japansk 70-talsanimation kommer musiken från en västerländsk 60-talsanimation till ett intro. Serien ifråga var inte särskilt animerad (med undantag för ljudeffekter vid strider) – Vi pratar såklart om Batmanserien från 1966.
Vi hoppar tillbaka till racinggenren med Diddy Kong Racing. Denna gång är det låten Jungle Falls som står på schemat. Med ett intro som känns typiskt Donkey Kong från Playstation-eran får vi strax en bekant melodi som dyker upp.
Att höra den här musiken är en liten tidsresa i sig, men i ”refrängen” till Jungle Falls kommer en trudelutt som ännu en gång får oss att färdas bakåt i tiden. Nästan som att vi gör ett tidshopp till 70-talet. So let’s do the time warp again – till Rocky Horror Picture Show.
Yoshi’s Island är en ”inofficiell” uppföljare på Super Mario World. Med en gullig design och ett strålande soundtrack får vi något som känns helt annorlunda från Super Mario World. Musiken har sina referenser, men det är svårt att tänka på dem då musiken är så genuint skriven och verkligen fångar sin egen känsla i det. Bara det att låten bygger upp så mycket – med så få melodier – är ett helt fantastiskt tilltag som inte var särskilt vanligt på den tiden.
Eftersom Youi’s Island är med på den här listan så finns det såklart en låt som den är inspirerad av (eller åtminstone låter väldigt mycket som). Låten ifråga kommer från den drömska mysmusiken av Enya och låten Anywhere Is.
Main Theme – Xenon 2: Megablast är ett av de där spelen som gör 70- och 80-talister nostalgiska. Inte för att de nödvändigtvis hade spelat spelet, men för att grafiken känns så synonym med alla arkadspel som en testade. Xenon 2: Megablast är definitivt ett sådant spel, med sin topdown-scrollande shoot’em up-design.
Det kanske bara är jag, men det känns som att referenserana var många fler innan den stora spelkraschen i början av 80-talet. Eller så var de bara tydligare. Låten från Xenon 2: Megablast känns mer som en cover en inspiration. Lyssna på The End av John Carpenter och avgör själva.
Spelserier som verkligen fokuserat på musiken är fightingspel. En melodi per karaktär, samt några till för menyer och liknande. Street Fighter II var ett av de spel som idag har lika ikoniska karaktärer som melodier och trots att det är strax under 30 år sedan första versionen följer melodierna med. En av de melodier som präntat sig in i hörselgångarna på spelare är Vega’s Theme från just Street Fighter II.
I originalet till temat för vår kloförsedda, akrobatiske Fantomen på Operan-wannabe från Spanien är inte helt oväntat åt flamenco-hållet. Att de kastat riktigt schyssta trummor i spelversionen är fantastiskt, så originalet bleknar personligen lite i jämförelse. Med det sagt så är ändå España Cañí av-Pascual Marquina Narro en välskriven låt för sin genre.
Nästa inlägg kommer från Need For Speed SE i form av låten Rampant. Som ett senare spel på skalan håller ljudet en helt annan klass och öset blir desto mer påtagligare. Att de breakar med en 7/8 gör knappast saken sämre. Tyck vad du vill om spelet, men den här låten är genuint bra!
Originalet kommer inte helt oväntat från ett lite hårdare band. Anthrax är samlingsnamnet på de herrar som tillsammans skrev låten Caught in a Mosh och blev inspiration till åkafortspelet ovan.
Det här är en lite otippad kombination i min mening. Om du bara hör låten tänker du förmodligen på något racingspel, kanske wrestling, alternativt ett fightingspel med störst publik i Japan. Men icke – nu snackar vi om Simpsons! Närmare bestämt The Simpsons: Hit & Run och låten Operation Hellfish.
Efter att ha pratat om gula tokfigurer som ockuperat våra tv-apparater med sin familjevänliga och knasiga humor känns nog inte Judas Priest som det första en kommer att tänka på. Nu handlar det såklart om ett spel om dem och inte själva serien, men kopplingen är nog fortfarande ganska märklig. Låten som ovanstående video presenterade har sina tydliga referenser från Riding on the Wind.
Vi hoppar tillbaka till ett spel vi redan inkluderat på listan, men denna gången är låten Tagging. Bully har ett soundtrack som bygger starkt på sina basgångar och den här låten är inget undantag.
Låten som främst refereras här är Rapper’s Delight av The Sugarhill Gang, men jag kan inte låta bli att tänka på att det finns likheter med basgången i Another One Bites the Dust av Queen också. Detta är dock mer en fråga om inspiration isåfall, medan Rapper’s Delight har många fler likheter. Kanske har Sugarhill Gang inspirerats av Queen?
Det var allt jag hade för den här gången. Nästa gång blir det sista avsnittet och med lite udda referenser. Vi kommer inte prata om potentiella inspirationskällor, bara låtar som påminner väldigt mycket om varandra. Svårt att bli inspirerad av något som släpps mer än 20 år senare, eller hur? Ni får se vad jag har hittat nästa vecka. Ha det fint sålänge!