Spel kommer och går, men vissa försvinner från folks nyhetsflöden långt snabbare än de förtjänar. Andra flyger istället helt under radarn trots att de på papperet skulle kunna slå sig in högt upp på topplistorna.
Blizzard’s Heroes of the Storm hamnar I den första kategorin, för trots att spelet ifråga är extremt välpolerat har dess community krympt märkbart – men är detta verkligen förtjänat?
Deras tolkning på den extremt populära MOBA-genren gick några steg ifrån det vanliga receptet med creep farm och carries. Istället spelade man med en gemensam level laget över så att det svårare för en enskild spelare att bli extremt kraftfull och likaledes svårt för en dålig spelare att hamna för långt efter. De hade också långt fler banor än sina rivaler med olika unika mekaniker som trots detta höll sig nära nog till grunderna för att spelet skulle kunna ses som enhetligt.
Likaså hade de även karaktärer som kunde skilja sig drastiskt från sina motsvarigheter i andra spel. Vill du spela tre karaktärer samtidigt? Spela Lost Vikings. Vill du inte ens lämna basen? Då är Abathur karaktären du söker.
Det fanns alltså ingen brist på kreativitet i deras design men de valde även att frångå den klassiska leveluppbyggnaden med tre vägar och en djungel. Mellan vägarna finns visserligen läger där det spawnas neutrala fiender, men istället för att ge xp så resulterar besegrandet av dessa istället att de rekryteras till ditt lag varefter de går och hjälper närmaste lane att trycka framåt. Fokuset ligger alltså på att dels alltid ha någon som absorberar xp från varje lane då laget har en gemensam level, men även på att man ska kunna plocka neutrala monster samt de olika objectives som är unika för de olika banorna. I Dragon Shire finns det exempelvis två zoner man ska ta över i varsin ände av spelplanen. När detta skett låses ett tempel upp i mitten som låter en person från laget som kontrollerar zonerna att anta formen av en drake, något som ger nya förmågor och en avsevärt mycket större healthpool – perfekt för att bryta sig igenom fiendens försvar och byggnader.
Nytänkande MOBA
Heroes of the Storm är i korta drag ett utmärkt exempel på ett MOBA som vågar sig på nya saker istället för att följa exakt samma recept som alla andra. De backas dessutom upp av ett av de mest kända varumärkena i spelvärlden då Blizzard knappast är opopulärt, vilket dessutom har gett spelet en solid e-sportsscen.
På casual-nivå har det dock förlorat lite momentum sedan dess lillasyskon Overwatch släpptes, med stor sannolikhet på grund av att detta är lättare att plocka upp för nya spelare och går snabbare att spela.
Under det senaste året har dock spelet växt och putsats på ännu mer. Idag finns det utöver självklara saker som rankat och spelarprogression även mängder med quality-of-life som många diton i genren inte erbjuder. Det första är exempelvis hur du utanför det rankade läget väljer karaktär innan du kommer in i en match, så du får alltid spela det du vill. Likaså så finns det utmarkerat med beräknad väntetid för att komma in i spel – något som beräknas för varje specifik karaktär, så du vet alltid hur länge du behöver vänta.
Spelar du ensam eller med ett fullt lag på fem spelare så är inte väntetiden särskilt stor, men med lagstorlekar utöver detta kan väntetiderna bli väldigt långa.
Nu har Blizzard börjat sparka liv i spelet igen och nyligen släpptes uppdateringen Machines of War – ett Starcraftfokuserat event där två nya banor introducerades. Båda två är tungt inspirerade av strategititeln och skakar om metat tillsammans med flertalet nya karaktärer. Alarak från Starcraft och Zarya från Overwatch har nu tagit sin plats i Nexus och I skrivande stund har även Warcraft’s orcsamuraj Samuro slagit sig in på scenen.
Heroes of the Storm är alltså vid full liv, även om det inte hörs riktigt lika mycket om det längre, men nu är det alltså hög tid att spana detta nytänkande MOBA igen. Släpa med polarna tillbaka till Nexus, det kostar ju trots allt inte en krona.