Bild: Sweden Game Arena
Sweden Game Arena arrangerade ett pitchevent där nykomlingar fick en chans att knyta nya kontakter med kända företag i branschen. Detta resulterade i att nära hundra bokade möten mellan utvecklare, internationella investerare och utgivare.
”Resultatet visar på ett stort behov hos nykomlingarna för att kunna kliva in på den internationella scenen av spelindustrin.” säger Magnus Ling, projektledare för Sweden Game Arena.
Under Sweden Game Pitch var det nära 90 deltagare från 75 olika företag som deltog. Bland de svenska utvecklarna kunde vi se Angry Demon Studios och Wishfully, men även ett gäng team från andra delar av landet.
”Vi är väldigt nöjda med antalet deltagare och tror att det här kan vara ett första steg till något mer långvarigt. Vi lyckades även med den internationella närvaron under eventet. Företag som Microsoft och Nintendo var där, vilka vanligtvis inte deltar i event av den här ringa storleken.”
Kollaborativ partner
Detta var första gången som Sweden Game Arena organiserade ett digitalt pitchevent. Vanligtvis är det Sweden Game Arena som reser till olika event för att visa upp svenska utvecklare. Då industrin förändras fortsätter SGA att skapa möjligheter för utvecklare.
”Majoriteten av deltagare inser vikten i att skapa nya kontakter för att utöka deras nätverk. Ett antal deltagare sade även att eventet har lett vidare till vidare diskussioner, vilket var målet med eventet.”
Sweden Game Conference
”Sweden Game Arena är organisatörer av Sweden Game Conference, som tar plats 21-23 oktober. ”Vi kommer ta med oss vad vi lärt oss under eventet för att förbättra konferensen i oktober. Vi kommer fatta ett strategiskt beslut angående konferensens format i mitten av augusti och letar partners att till den digitala delen. Detta kommer ske oavsett vilket format vi huvudsakligen väljer för själva evenemanget.” avslutar Magnus.